Motioner

Motion – Avskaffa de orättvisa abonnemangsavgifterna för hjälpmedel

Pressmeddelande |

Vänsterpartiet i region Örebro län har idag lämnat en motion till regionfullmäktige om att avskaffa de orättvisa abonnemangsavgifterna på hjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar.

”Majoriteten i region Örebro län (S, C och KD) införde från och med 1 januari 2020 en osolidarisk reform som har slagit hårt mot de mest utsatta och skapat en väldig oro bland länets funktionsnedsatta. Detta har även gett regionen en föga smickrande topplacering i landets avgiftsliga”, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Jihad Menhem.

Många personer med funktionsnedsättning som är i behov av hjälpmedel har väldigt låga inkomster. Garantinivån för aktivitets- eller sjukersättning, som är alternativet om man inte kan arbeta på grund av sin funktionsnedsättning, ligger under 10 000 kronor i månaden. Livet ut!

– ” Personer med funktionsnedsättningar har ofta kostnader som andra inte har, som avgifter för medicin, sjukbesök, hemtjänst, färdtjänst, sjukresor mm. Samtidigt som hjälpmedel blir dyrare, med abonnemangsavgifter och reparationsavgifter, för en utsatt grupp innebär inte beslutet några större besparingar för Region Örebro län, snarare tvärtom. Man lägger börda på den som redan har det besvärligt, och i förlängningen kommer detta att leda till isolering om man inte anser sig ha råd med hjälpmedel ”, fortsätter Jihad Menhem (V).

– ” Istället för att avgiftsbelägga hjälpmedel, anser vi i Vänsterpartiet att sjukvården och välfärden ska betalas via skatten. Det är en självklarhet i ett solidariskt samhälle att ta ansvar för varandra och ta hand om de med sämre förutsättningar ”, avslutar oppositionsrådet för Vänsterpartiet Jihad Menhem.

Ladda ner Vänsterpartiets motion ”Avskaffa de orättvisa abonnemangsavgifterna för hjälpmedel”

För mer information kontakta:
Jihad Menhem (V), oppositionsråd, Region Örebro län, 070-594 71 89