Interpellationer

V interpellation – angående stängning av förlossningsverksamheten i Karlskoga

Pressmeddelande från Vänsterpartiet i region Örebro län

Förlossningen i Karlskoga har alltid haft ett gott rykte och är en välfungerande verksamhet med fantastisk personal. En verksamhet som många av oss upplever att både personalen på lasarettet och invånarna i västra länsdelen är mycket stolta över.

Den 29 maj fick vi till vår förvåning läsa och höra om att region Örebro län har tagit beslut om att permanent stänga förlossningsverksamheten i Karlskoga från och med 15 juni. Motivet är brister i patientsäkerhet för akut sjuka nyfödda barn.

Majoritetspartierna i regionen frånsade sig ansvaret för beslutet och hänvisade till verksamhetsledningen och att politikerna inte var inblandade i beslutet. Men i frågor av stor politisk dignitet är det politikernas ansvar att ta beslut, inte ”gömma” sig bakom tjänstepersoner!

I regionfullmäktige i februari så behandlades Vänsterpartiets interpellation om förlossning i Karlskoga med en lång debatt. Då lovade majoritetsföreträdare, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna, att förlossningen i Karlskoga ska vara kvar och att BB kommer att öppnas igen efter sommarstängningen. Men nu lägger man ner förlossningen och detta utan en politisk förankring eller diskussion i regionfullmäktige.

Även om verksamhetsledningen har en delegation på att fatta många beslut, så borde man ha förstått hur viktig en sådan här fråga är ur ett politiskt- och befolkningsperspektiv.

Mina frågor till regionstyrelsens ordförande:

– Varför ska något som fungerar bra i Region Örebro län stängas?

– Patientsäkerheten måste säkerställas, men hur patientsäkert är det egentligen om barnet föds i en bil?

– Har inte kvinnor som bor i västra länsdelen rätt till en trygg förlossning?

– En verksamhetschef har befogenhet att tillfälligt stänga en avdelning. Men varför har man beslutat att permanent stänga BB utan en politisk förankring?

– Är det inte dags att se över regionens delegationsordning och låta politiken styra?

– Alla partier i regionfullmäktige är överens om två förlossningskliniker. När kommer förlossningen i Karlskoga att återöppnas, och vad kommer majoriteten att göra för verkställa detta?

För Vänsterpartiet i Region Örebro län

Jihad Menhem (V) oppositionsråd

Ladda ner Vänsterpartiets interpellation som pdf.dokument