Debattartikel

Regeringen ökar klyftorna

Jihad Menhem (v) i en debattartikel, NA och Karlskoga Kuriren

Jihad Menhem

Klyftorna mellan fattiga och rika växer med rasande fart i Sverige. Inkomstskillnaderna har aldrig varit större sedan SCB började mäta dem för trettio år sedan. Arbetslösheten stiger snabbt, framförallt bland invandrare och ungdomar i åldern 18-30 år. Mängder av människor lider av de försämringar i tryggheten som regeringen genomfört och antalet människor som tvingas söka försörjningsstöd har fördubblats. Barn som växer upp i fattigdom ökar stadigt och hetsjakten på sjuka och handikappade tvingar många till sjuknärvaro på arbetsplatserna. Det här är den nya högerns tuffa strategi för Sverige!

Det är knappast någon hemlighet att alliansregeringen för en politik som gynnar höginkomsttagare och rika, en politik som leder till ökade klyftor och orättvisor.
Samtidigt slår den ekonomiska krisen hårt mot Sveriges kommuner och landsting. En kris som högerpolitiken har förvärrat genom avregleringar av samhällsnyttiga verksamheter och skattesänkningar för de redan högst avlönade.

Alliansregeringen försöker medvetet svälta landets kommuner och landsting genom att frysa statsbidragen och agera kallsinnigt inför den urholkade finansiella situationen som kommuner och landsting befinner sig i. Flertalet går med underskott och tvingas därför till både kvalitetsförsämringar och neddragningar inom äldre- och handikappomsorg, kultur, vuxenutbildning, grundskola och hälso- och sjukvård.
Den politiska debatten fokuseras i allt högre grad på hur budgeten för kommuner och landsting ska finansieras och risken är uppenbar att hela den offentliga sektorn drabbas av stora personalminskningar. Enligt SKL (Sveriges kommuner och landsting) kommer ekonomin i kommunerna och landstingen att leda till att minst 15 000 heltidstjänster försvinner till nästa år. I Örebro läns landsting och länets kommuner kommer sannolikt många tjänster inte att återbesättas vid avgångar och vikariat kommer att prövas mycket restriktivt. En förödande konsekvens för redan hårt slimmade verksamheter.
Regeringen Reinfeldt tvingar landets kommuner till samma misstag som under 90-talet, då personalminskningarna främst drabbade servicepersonal, vikarier och tillfälligt anställda. Massor av människor, med värdefull kompetens som byggts upp under många år, fick se sin dröm om långtidsvikariat och fasta tjänster gå upp i rök. Många fick ge upp yrkesdrömmar inom vård och omsorg. Kommuner och landsting fick för flera år framåt ett dåligt rykte som arbetsgivare.

En ansvarfull regering hade i dagens läge agerat solidariskt och försökt lösa krisen tillsammans med kommun- och landstingspolitikerna. Men istället har vi en regering som skjuter över ansvaret för att hantera krisen på kommunerna och landstingen och säger att de måste prioritera. Och frågan är vilka som ska prioriteras bort. Är det de gamla, de sjuka eller barnen?
Inför valet 2006 sade Moderaterna att de nu var Nya Arbetarpartiet, och inte längre ville skära ner på välfärden. Nu ser vi de gamla Bo Lundgren-moderaterna komma tillbaka. De låter helt enkelt den ekonomiska krisen göra de nedskärningar i kommunerna de alltid velat göra själva, men inte vågat på grund av det svenska folkets starka stöd för det gemensamma.
Sverige behöver en ny rödgrön vänsterregering och ny politik där välfärden, rättvisan och miljön står i centrum. En ny regering som satsar på att försvara kvaliteten i välfärden och bekämpa arbetslösheten och inte de arbetslösa.

Jihad Menhem, Vänsterpartist och landstingspolitiker i Örebro län