Debattartikel

Tandvård ska inte kosta mer än annan sjukvård

Jihad Menhem (v) Örebro län i ett svar till Hanne Alvner (m), Nerikes Allehanda

JihadMenhem_12

Moderaten Hanne Alvner påstår i sitt svar på mitt debattinlägg att alliansregeringen ska fortsätta att satsa på förebyggande åtgärder och hänvisar till fri tandvård under barndomen.

Samtidigt glömmer Alvner att den investering som gjorts med fri tandvård under barndomen går förlorad om inte de unga fortsätter att gå till tandvården regelbundet när de blivit 20 år.

Alvner skriver att i den nya tandvårdsreformen finns ett högkostnadsskydd som hjälper vanliga människor att ha råd med större ingrepp. Det märks inte särskilt väl. Det nya tandvårdsstödet innehåller också ett högkostnadsskydd som träder in vid kostnader över 3 000 kronor. Men de flesta som avstår från att gå till tandläkaren gör det på grund av att de inte ens har råd med grundläggande tandvård.

Den som inte har råd att betala ett par tusen kronor är inte alls hjälpt av regeringens högkostnadsskydd. Vi vet att många ensamma mammor, ungdomar, studenter, långtidssjuka och arbetslösa inte har de marginalerna. Det innebär att många fortfarande kommer att tvingas avstå från viktiga behandlingar.

Vi skulle inte acceptera den här situationen för någon annan del av hälso- och sjukvården. Att någon skulle avstå från att gipsa ett brutet ben eller medicinera mot ett magsår av ekonomiska skäl är otänkbart. För oss i vänsterpartiet är saken självklar: tänderna är en del av kroppen, därför är vårt mål att tandvården inte ska kosta mer än annan sjukvård.

Regeringens tandvårdsreform gör tandvården till en kupongvara med för lite stöd till dem som verkligen behöver det. Om man jämför detta med vänsterpartiets och den förra socialdemokratiska regeringens överenskommelse om att de vanliga undersökningarna skulle kosta max 200 kronor, så är i realiteten den nya tandvårdsreformen en försämring för de flesta.

Vänsterpartiet var ensam motståndare till den avreglering av tandvården som ledde till att tandvårdskostnaderna rusade i höjden. Vi var också först ut med förslag om en genomgripande tandvårdsreform. Det ekonomiska utrymmet för en riktig tandvårdsreform finns och i vårt budgetförslag satsar vi hela 10 miljarder kronor på en sådan reform.

Genom en så stor satsning kan tandvårdskonsumtionen öka och tandhälsan förbättras. Vi har råd med det om vi låter bli att sänka skatten för de rika.

Jihad Menhem, landstingspolitiker för vänsterpartiet i Örebro län

”Sanningen bakom regeringens tandvårdsreform”