Debattartikel

Behåll vår apoteksmodell

Jihad Menhem 2Det är billigt att handla på Apoteket i Sverige jämfört med andra länder som har privata apotek.
Den svenska apoteksmodellen är en succéhistoria där priserna kan hållas nere samtidigt som vi har en väl fungerande distribution och tillgänglighet i hela landet. Nu riskeras det här att slås sönder.

Regeringens förslag att avskaffa Apotekets monopol på försäljning av läkemedel kommer att innebära sämre service och högre läkemedelskostnader för skattebetalarna utan fördel för patienten.

De mest lönsamma delarna av Apoteket kommer snabbt att köpas upp av stora kedjor medan det allmänna lämnas kvar med de olönsamma delarna. Så blev det i vårt grannland Norge där man genomfört en liknande process och där dominerar tyska och brittiska kedjor marknaden och priserna har stigit.

Regeringen vill att staten enbart ska garantera distribution av läkemedel i inledningsskedet. Det betyder att tillgängligheten blir sämre och att boende på landsbygden måste åka längre för att hämta ut sina recept.

Apoteket spelar en livsavgörande roll för många människor. Kostnadseffektivitet, säkerhet och god tillgänglighet i hela landet bör också fortsättningsvis vara det som styr läkemedelsförsörjningen och inte ideologiskt motiverad utförsäljning eller ohämmat vinstintresse, därför bör vi behålla apoteksmonopolet.

Finns det något att förändra, gör då det inom ramen för reformer – äventyra inte människors tillgång till läkemedel och sjukvårdsartiklar till rimliga priser.

Jihad Menhem (v) Örebro, ledamot i landstingsfullmäktige