Debattartikel

Berättigad ilska bland sjuksköterskor

Jihad Menhem 2Det finns en ilska och ett missnöje bland landets sjuksköterskor. Det är en ilska som är värre än någonsin för det sjukt låg lön man har. Från 2003 har sjuksköterskorna fått lägre lönehöjningar än andra grupper i vårt samhälle. Erfarenhet, antalet tjänsteår, obekväm arbetstid, kompetens och utbildning har inte synts alls i sjuksköterskornas plånbok.

Sjuksköterskor har ett stort ansvar för människors liv och hälsa. Det är sjuksköterskan som tar hand om oss, våra barn och älskade när någon drabbas av sjukdom och det är sjuksköterskan som ser till att våra äldre föräldrar får rätt medicin. Trots detta viktiga och tunga arbete är de väldigt lågavlönade. De låga lönerna beror på att sjuksköterskeyrket är kvinnodominerat.

Arbetsgivarparterna landstings- och kommunförbunden måste göra något åt sjuksköterskornas lönesituation! Det är inte rimligt att kompetent personal med uppdrag att rädda liv och serva medborgarna med en god sjukvård ska ha en låg lön som man inte klarar att leva på.

Vi kan inte förvänta oss att vården ska fungera om inte sjuksköterskorna har rimliga löner och vi kan inte heller förvänta oss ett slut på lönediskrimineringen om inte landstingen och kommunerna tar sitt ansvar som arbetsgivare för att höja kvinnors löner och rätta till löneförhållandena i den offentliga sektorn. Rean på kvinnors arbetskraft måste få ett slut!

Vänsterpartiet i Örebro län vill höja lönerna i kvinnodominerade yrken och stödjer därför Vårdförbundet i kampen för rättvisa löner. Vi är också mycket kritiska till att regeringen fryst kommun- och landstingspengarna, eftersom detta på sikt försvårar för landstingen att rätta till de orättvisa löneskillnaderna mellan män och kvinnor.

Jihad Menhem, Vänsterpartiet Örebro län