Debattartikel

Tur för ekonomin att det inte är borgarna som styr

Mia_MarieLouiseDen borgerliga oppositionen i landstinget anklagar oss i vänstermajoriteten för att lägga fram en ansvarslös budget. Vi tycker det är intressant att det är just moderaterna, kristdemokraterna och folkpartiet som häver ur sig detta. Kan det bero på att de själva inte har något trovärdigt alternativ? Anfall är ju, som bekant, bästa försvar.

– Vilka åtgärder planeras?

– Vilka eventuella konsekvenser ger förslagen?

– När bedöms åtgärderna vara realiserade?

Arbetet med att komma tillrätta med det prognostiserade underskottet är redan igång. Vi har redovisat planerna för media och allmänhet. Lokala nyhetsmedia har rapporterat om de planerade åtgärderna vid upprepade tillfällen. Budskapet är entydigt: vi tar ansvar för ekonomin. Det är budgeten som gäller.

Detsamma kan man inte säga om de borgerliga partiernas budgetförslag. Där är panikbesparingar och ofinansierade satsningar ett genomgående tema. Den generella uppskrivningen ligger 0,6 miljoner lägre i borgarnas budget, vilket motsvarar en besparing på 35 miljoner kronor. Hur dessa pengar ska sparas eller var de ska tas finns det inga förslag på.

Från FINSAM räknar man med att få in 5 miljoner första dagen, vilket är helt orealistiskt. Beräkningarna på en försäljning av Länsgården fastigheter grundar sig på rena glädjekalkyler. På folkhögskolorna räknar man med att kunna spara 3 miljoner, utan att nämna något om vilka konsekvenser det för med sig. Fem miljoner ytterligare räknar man in på en ökad försäljning av vård. Hur detta ska gå till har man inga förslag på. För att få in fem miljoner behöver produktionen öka med 20-25 miljoner, men det har man inte tagit hänsyn till.

Även demokratin ska man skära ner på genom att avskaffa länsberedningarna. Landstingspolitiker ska inte längre bestå av deltidsengagerade människor som ägnar sig åt medborgardialoger och behovsanalyser, utan makten ska centraliseras till ett fåtal heltidspolitiker. För de borgerliga partierna är det viktigare att dra in fyra miljoner i en budget på över sex miljarder än att värna demokratin.

Dessutom föreslås införandet av ”Vårdval Örebro län”, dock utan någon finansiering. I Halland, där man infört en motsvarande modell, har landstinget pumpat in 100 extra miljoner för 2007 och sedan 100 ytterligare miljoner 2008 för att ha råd med det ökade antalet privata aktörer. I Örebro räknar borgarna med att det blir gratis.

Borgarna anklagar oss för att inte ta ansvar för ekonomin samtidigt som de själva ägnar sig åt panikbesparingar och ofinansierade satsningar. Det är lätt att verka klok när man sitter i opposition, men det är i den verkliga ekonomin som det visar sig vad politiken er för effekter. Vi tar ansvar för ekonomin i Örebro läns landsting och fortsätter på den stabila väg som vi lagt grunden för i tidigare budgetar. Vi ser ingen anledning att gripas av panik och genomdriva förhastade besparingsprogram som skapar oro i organisationen. Däremot finns det anledning att oroa sig för regeringens frysta statsbidrag och de förslag om fri etableringsrätt med mera som Göran Hägglund sitter och filar på. Tvingas vi bli experimentverkstad för sådana nyliberala projekt finns det all anledning att oroa sig för kostnadsutvecklingen, men där är vi inte ännu.

Marie-Louise Forsberg-Fransson, landstingsråd (s)

Mia Sydow-Mölleby, landstingsråd (v)

Håkan Bergman, landstingsråd (s)

Mårten Blomqvist, landstingsråd (s)