Låt tågen rulla i Mälardalen

Vänsterpartisterna Jens Holm, Anna Sehlin och Jihad Menhem i en debattartikel, NA

Pengarna är slut, så det är slutkört för Mälardalstrafik. Samtidigt som flyget har fått miljardbelopp i stödpengar. Det låter helt absurt. Hur kan tågen bara sluta rulla? Och varför är pengarna slut?

Regionerna i Mälardalen har tillsammans tågbolaget Mälardalstrafik, som upphandlar regionaltågen, i detta fall av SJ. Det är alltså SJ som ser till att tågen rullar. Men nu har biljettintäkterna minskat kraftigt, eftersom folk rest mindre under pandemin, som en direkt följ av regeringens rekommendationer och beslut kring att undvika kollektivtrafiken. SJ vill därför bryta avtalet med Mälardalstrafik i förtid och från och med september tänker inte SJ köra tåg i Mälardalen. Så från 1 september kan pendlarna i Mälardalen inte göra sina resor med tåg, utan måste hitta andra lösningar. Vi är oroliga att detta får stora konsekvenser för människor möjlighet till arbete och studier och att utsläppen riskerar öka när många blir tvungna att resa med egen bil.

Regionerna verkar inte heller vilja gå in och betala för att få behålla sin egen regionaltågtrafik. Region Stockholm skulle definitivt ha råd, för Stockholm har fått allra mest coronapengar från staten, och gör ett överskott på runt sex miljarder. Andra regioner har mindre pengar, och pandemin har drabbat många delar av samhället ekonomiskt, men idén att inte betala för sin egen tågtrafik verkar absurd. Enligt oss i Vänsterpartiet måste tågen rulla. Det är inte bara en fråga om kronor och ören, utan om politiska val och prioriteringar.

Särskilt absurt blir allt detta med tanke på att staten betalat 6,5 miljarder till flygbolaget SAS i coronastöd, medan SJ inte fått en krona i riktat coronastöd. Är det framtidens politik? Alla vet, inte bara vi vänsterpartister utan alla vet, att all trafik till varje pris måste ställa om från fossila bränslen. Annars är vi riktigt illa ute.

Regionrådet Nina Höijer, S, har lovat att Örebro län ska utveckla ”framtidens kollektivtrafik” och säger sig vara väl medveten om vilka utmaningar klimatomställningen innebär. Hur väl rimmar det med att inte satsa på tåg?

Vilka argument har regeringen för att gynna flyget och missgynna tåget, infrastrukturminister Thomas Eneroth, S? SJ har gjort 1,8 miljarder i förlust under coronaåret 2020, totalt, inte bara för Mälartrafiken. SAS har fått mångdubbelt mer i stöd än SJ:s hela förlust. Region Stockholm gör mångdubbelt mer i överskott än SJ:s hela förlust. Ändå är det tågen som ska dras in? Det är absurt och fullkomligt snedvridet.

Både regeringen och regionerna har ett ansvar att kompensera SJ de kraftiga intäktsbortfallen, som är ett resultat av politiska uppmaningar att undvika kollektivtrafiken. Nu måste regionerna och regeringen agera. Inställda tåg och svikna resenärer kan inte vara ett alternativ.

 

Jens Holm, klimatpolitisk talesperson för Vänsterpartiet och ordförande i riksdagens trafikutskott

Jihad Menhem, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet Region Örebro län

Anna Sehlin, oppositionsregionråd för Vänsterpartiet Region Stockholm

Kopiera länk