Debattartikel

Debattartikel: Vänsterpartiet vill ta bort de orättvisa avgifterna

Svar till Leffe Persson, debattartikel ”En betraktelse från en gammal gubbe i rullstol”,  NA den 13 oktober.

Hej Leffe Persson och tack för en bra och tänkvärd insändare. Jag håller med dig helt och fullt i det du skriver om att man inte ska belasta de gamla, sjuka, rörelsehindrade och människor med funktionsnedsättningar med kostnader för hjälpmedel. Hjälpmedel som är absolut nödvändiga för många så att de klarar sin vardag. I insändaren nämner du även fattiga och det stämmer, vi vet att många som behöver hjälpmedel i sin vardag ofta också är de med svagast ekonomi i samhället. Oavsett sysselsättning så betalar dessa medborgare också skatt på sin inkomst och ska få tillbaka det i form av den hjälp man behöver för att kunna fortsätta vara aktiv medborgare.

Intressant tanke också att de politiska företrädare som röstat för det här ska erbjudas möjlighet att berätta om hur de tänker runt beslutet. Bra förslag till artikelserie som NA skulle kunna publicera. Jag och de andra representanterna från mitt parti skulle gladeligen ställa upp och berätta om våra idéer.

Nu tänker jag dock förekomma en eventuell artikelserie och kort berätta för dig Leffe om hur jag om mitt parti agerat i frågan. Först och främst röstade vi nej till att införa dessa orättvisa hjälpmedelsavgifter. Vidare så skrev jag en motion till regionfullmäktige om att dessa avgifter skall tas bort, men den är ännu obesvarad. Jag lämnade även in en interpellation till regionfullmäktige om att avbryta faktureringen av avgifterna till dess att domstol avgjort legitimiteten i frågan. Nu verkar dock domstolen ha gett regionen rätt och det ska bli intressant att följa frågan vidare ifall någon väcker en överklagan av det beslutet.

Så hur agerar jag och mitt parti i frågan nu. Vi håller i skrivande stund på med budget och verksamhetsplan 2021 för region Örebro län. I budgetförslaget vi tagit fram från Vänsterpartiet så har vi finansierat att dessa orättvisa avgifter skall tas bort, precis som vi i tidigare budgetar aldrig har haft med avgifter för hjälpmedel. Vi sitter ju som bekant inte i majoritet men vi kan ju hoppas på att de andra ledamöterna i fullmäktige tar sitt förnuft till fånga och är med och röstar genom vår budget i alla fall. Så vi får ett Örebro län för alla!

Svar och betraktelser från en annan rullstol

Jihad Menhem, Vänsterpartiet, oppositionsråd Region Örebro län