Budget

Pressmeddelande: En stark välfärdspolitik för alla invånare i Örebro län

Vänsterpartiet presenterar idag tisdag 20 oktober sitt förslag till budget 2021 – 2023 för Region Örebro län.

Vi vill bygga ett jämlikt samhälle för alla, inte bara för de rika. För oss i Vänsterpartiet har fokus legat på att stärka vården, kollektivtrafiken och personalens arbetsmiljö och arbetsvillkor.

• ”I vårt budgetförslag tar vi sikte på att göra Örebro län till ett jämlikt, jämställt och solidariskt län igen. Varje del i förslaget har som målsättning att minska klyftorna i samhället och den största och viktigaste verksamheten är hälso- och sjukvården”, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Jihad Menhem och fortsätter:Vi har prioriterat en fortsättning av de låga patientavgifterna för bl.a. undersökningar och behandlingar. Vi avsätter 17 extra miljoner för att avskaffa de orättvisa avgifterna på hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning. Människor med sämst ekonomiska förutsättningar ska inte tvingas att välja mellan att lägga sina pengar på vård eller på mat för dagen. Vi anser det vara en självklarhet i ett solidariskt samhälle”,

Vänsterpartiet gör stora satsningar på hälso- och sjukvården, barn- och ungdomspsykiatrin, primärvården, missbruksvården, geriatrisk kompetensutveckling och på gratis TBE-vaccin för barn upp till 19 år. Dessutom satsar vi extra pengar för att återöppna förlossningen i Karlskoga och primärjouren på Akutmottagningen vid Lindesbergs lasarett, dygnet runt

• Vi behöver skapa bättre arbetsvillkor inom vården så att personalen vill jobba kvar. Vi satsar 75 mnkr på jämställda löner för den kvinnodominerade vårdpersonalen och en särskild satsning på de med den lägsta lönen. Vi lägger också förslag om arbetstidsförkortning på regionens akutmottagningar, för att kunna rekrytera och behålla personal, men också av arbetsmiljöskäl. Dessutom satsar vi 10 extra miljoner till uppräkning av friskvårdsbidraget och återinföring av julgåvan till personal”, säger Jihad Menhem (V).

Vänsterpartiet satsar även 18 extra miljoner kronor på avgiftsfri kollektivtrafik för pensionärer under lågtrafik i hela regionen, på låga taxor inom kollektivtrafiken, på anropsstyrd närtrafik i fler kommuner.

• ”För att kunna genomföra livsnödvändiga reformer i sjukvården och nödvändiga reformer i resten av regionens verksamheter, anser vi att skatten bör höjas med 25 öre”, avslutar Vänsterpartiets oppositionsråd Jihad Menhem.

Här kan du ladda hem Vänsterpartiets förslag till budget och Verksamhetsplan 2021-2023

För mer information kontakta:

Jihad Menhem (V), oppositionsråd, Region Örebro län, 070-594 71 89