V reserverade sig i landstingsstyrelsen mot höjningen av färdtjänst- och sjukresetaxorna
Samhället ska i möjligaste mån anpassas och vara tillgängligt för samtliga medborgare, detta gäller också kollektivtrafiken. Färdtjänsten ska vara ett komplement till övrig kollektivtrafik för de personer som ändå inte kan använda den allmänna kollektivtrafiken. Färdtjänst betraktas idag som en del av kollektivtrafiken.
Ladda hem reservationen som pdf-fil
När det gäller avgifterna betraktas dock färdtjänst som något helt annat än övrig kollektivtrafik. Egenavgiften för färdtjänst föreslås nu öka ytterligare och för en kort resa (under 6 km) blir egenavgiften 40:-. Om man är färdtjänstberättigad är det möjligt att ansöka om månadskort för resor till/från arbete, studier och förtroendeuppdrag. Detta månadskort kostar lika mycket som Länstrafikens periodkort för samma reserelation. Det kortet kan inte användas för fritidsresor, utan då gäller egenavgiften för färdtjänstresa.
FN:s standardregler om delaktighet och jämlikhet för människor med funktionshinder är en viktig utgångspunkt för det handikappolitiska arbetet i Sverige. Där fastslås bland annat att den fysiska miljön ska göras tillgänglig och att människor med funktionshinder ska få tillgång till och möjlighet till kommunikation och tillförsäkras ekonomisk och social trygghet.
Många med funktionshinder har sämre inkomster än övriga befolkningen Samtidigt har de ofta högre levnadsomkostnader. Det är inte rimligt att lägga ytterligare kostnader på en redan utsatt grupp.
Egenavgiften för sjukresa med taxi utgör inte alls samma problem eftersom det finns ett högkostnadsskydd för sjukresor på 1400:-/år. Färdtjänstkostnaderna kan däremot bli hur höga som helst.
För Vänsterpartiet
Mia Sydow Mölleby