Debattartikel

Utveckla primärvården efter lokala förutsättningar – nej till vårdvalstvånget!

Mia_MarieL_JonasDet behöver satsas mer på vårdcentralerna. Primärvården är grunden i hälso- och sjukvården och har ett mycket brett uppdrag. I det ingår att diagnostisera och behandla vanliga sjukdomar och psykosociala problem samt att bedriva hälsofrämjande och förebyggande vård för breda grupper. Där ingår också ett ansvar för läkar- och sjukgymnastinsatser i särskilda boenden och i hemsjukvården, behandling och uppföljning av svårt kroniskt sjuka patienter, förebyggande vård och uppföljning inom mödra- och barnhälsovården.

I en omfattande utredning om primärvården i Örebro län som presenterades i våras konstaterar utredaren att mycket fungerar bra men att det också finns brister. Det som främst diskuterats i media handlar om tillgänglighet via telefon, men också möjligheten att få träffa sin läkare. Bristande läkarbemanning och kontinuitet i kontakterna med vården har också lyfts fram som viktiga aspekter. Självklart måste man arbeta med att komma tillrätta med dessa problem och förbättra primärvården.

Den borgerliga regeringen vill, mot en överväldigande majoritet av Sveriges landsting och regioner, påtvinga landet ett obligatorisk vårdvalssystem med etableringsfrihet för privata vårdbolag. De menar att en privatisering av primärvården löser primärvårdens problem och framtida utmaningar. Vi är övertygade om att regeringen har fel!

De borgerliga partierna i Örebro läns landsting har också fastnat i tanken att ett nationellt vårdvalssystem är lösningen på primärvårdens problem och har därför ställt sig bakom regeringens planer. I retoriken säger man sig förespråka ”Vårdval Halland”, och glömmer bort att den moderata landstingsledningen i Halland har sagt nej till tvångslagstiftningen.

En viktig grundpelare i vår hälso- och sjukvårdspolitik är att vården ska vara behovsstyrd och inte styrd av marknaden. Vård och omsorg ska finnas i hela länet och det allmännas resurser ska gå till medborgarna. Det uppnår vi genom kontinuerliga förbättringar av en demokratiskt styrd och i huvudsak offentligt driven hälso- och sjukvård. Vi är positiva till lokala initiativ i form av alternativa driftsformer som intraprenad, entreprenad och kooperativ. Men det är viktigt att medborgarna har kvar det demokratiska inflytandet över samhällets resurser samtidigt som patienternas valmöjligheter liksom möjligheterna att ta tillvara nya idéer om arbetssätt och organisation ökar.

En privatisering av primärvården innebär i ett längre perspektiv att det bara kommer att erbjudas vård där den är mest företagsekonomiskt lönsam, inte där den bäst behövs och därför är dyrast.

Erfarenheterna från Vårdval Stockholm förskräcker. Där ligger fokus enbart på produktivitet och snabba, enkla ingrepp. Kroniskt sjuka blir lidande och socialt utsatta områden dräneras på resurser. Vården blir efterfrågestyrd istället för behovsstyrd. I välbärgade områden blir det en överetablering av privatläkarkliniker medan de mindre intressanta ytterområdena får se sina familjecentraler läggas ner. En sådan utveckling vill vi inte se i Örebro läns landsting.

Vårdval Halland skiljer sig från Stockholmsmodellen. Även Region Skånes modell som är under införande ser annorlunda ut jämfört med Vårdval Stockholm. Det finns goda idéer att ta vara på i ersättningssystemen man använder i Halland och kommer att använda i Skåne. Detta kan man dock göra utan etableringsfrihet och privatisering av primärvården.

Vi hoppas att Moderaterna, Kristdemokraterna, Folkpartiet och Centern i Örebro läns landsting är intresserade av att föra en diskussion mellan alla partier om hur vi på bästa möjliga sätt kan utveckla primärvården i Örebro län efter lokala förutsättningar. Vi hoppas att vi kan bli överens om ett Hälsoval Örebro län – en modell som tar hänsyn till de lokala behoven i varje kommun. Den skulle kunna innehålla flera inslag av patientval, under förutsättning att vården fördelas efter behov och inte enligt en efterfrågestyrd marknadsmodell. Primärvården är alldeles för viktig för att göras till experimentverkstad för Stockholmsdirigerade vårdvalssystem.

Jonas Eriksson (mp), oppositionsråd

Mia Sydow-Mölleby (v), landstingsråd

Marie-Louise Forsberg-Fransson (s), landstingsstyrelsens ordförande i Örebro läns landsting