Vänsterpartiet i Region Örebro län yrkar avslag på majoritetens taxehöjningar i kollektivtrafiken

Vid dagens regionstyrelsesammanträde yrkade Vänsterpartiet avslag på majoritetens förslag om de taxehöjningarna inom kollektivtrafiken och föreslog att kollektivtrafiktaxan ska vara oförändrad under 2023.

– ” För att möta hotet om negativa klimatförändringar måste omställning ske inom transport-sektorn och en överföring från bilism till kollektivtrafik där det är möjligt. Förutsättningar för detta är framförallt en enkel och billig kollektivtrafik i hela länet.”, säger Jihad Menhem, Vänsterpartiets oppositionsråd i Region Örebro län.

I majoritetens förslag till kollektivtrafiktaxa år 2023, föreslår man en taxehöjning på 4,5 procent av biljettpriserna. Detta efter den kraftiga höjningen på 8 procent år 2020, 3,3 procent år 2021 och 3,0 procent år 2022 som majoriteten beslutade om.

– ”I Vänsterpartiets förslag till budget och verksamhetsplan 2023 avsätter vi 70 extra miljoner kronor för att hålla låga kollektivtrafiktaxor och införa avgiftsfri kollektivtrafik för pensionärer under lågtrafik och även för att utveckla och utöka och utveckla anropsstyrd kollektivtrafik i hela länet. Dessutom gör vi uppräkning till verksamheter på 4,33 procent, det vill säga mer pengar till kollektivtrafiken”.  Kollektivtrafiken skall fungera vara sig människor bor på landsbygden eller i storstaden”, avslutar Vänsterpartiets oppositionsråd Jihad Menhem.

Jihad Menhem, oppositionsregionråd (V) Region Örebro län

Tfn: 070-594 71 89        E-post: [email protected]