Vänsterpartiet vill sänka kollektivtrafiktaxorna istället för att höja

Sällan har en så viktig fråga som möjligheten att resa kollektivt varit så på tapeten som nu. Flera ärenden på dagens sammanträde med regionens samhällsbyggnadsnämnd handlar om just möjligheten att resa kollektivt och resenärernas pris för detta.

Till att börja med så föreslår den politiska majoriteten (S), (C) och (KD) att taxorna ska höjas med 4,5 procent och att samhällsbyggnadsnämnden får möjlighet att själva bestämma hur höjningen ska fördelas på regionens trafik

– ”För att få tillbaka förtroendet för regionens kollektivtrafik och för att locka tillbaka resenärer efter pandemin, så är det här helt fel väg att gå. Åtgärden med att höja priserna för att få budgeten att gå ihop känns mest kontraproduktivt. Vi behöver bättre förslag och en bättre politik för att få en kollektivtrafik värdig länets invånare så Vänsterpartiet röstar därför nej till den föreslagna höjningen”, säger Jessica Carlqvist, ledamot i regionens samhällsbyggnadsnämnd för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

Vänsterpartiets lägger istället ett initiativ i samhällsbyggnadsnämnden om att under en begränsad tid halvera biljettpriserna i regionen. Förslaget kommer från en uppgörelse på riksnivå där man tillsammans med (M) och (KD) vill stärka kollektivtrafiken i landet med ett stöd på 2,5 mdkr. Staten behöver ta ett större ansvar för att kunna ha en värdig kollektivtrafik, framförallt på landsbygden.

– ”En politik som strävar framåt är vad som behövs för att få en bra kollektivtrafik. Det ska bli oerhört intressant att se hur (M) ställer sig till vårt förslag eftersom vi har en uppgörelse på riksnivå om ekonomiskt stöd till det kollektiva resandet. Ännu intressantare ska det bli att höra hur (KD) resonerar som också är med på riksuppgörelsen men som i regionen sitter i en majoritet som drar in busslinjer och höjer taxor. Från Vänsterpartiet har vi en klar bild med vad vi vill och vi vill börja med en tillfällig halvering av biljettpriserna”, fortsätter Jessica Carlqvist (V).

På samhällsbyggnadsnämndens sammanträde kommer det även upp ett medborgarförslag angående nedlagda busslinjer från Hardemo-Åbytorp in till Kumla. Här avser majoriteten att anse förslaget besvarat trots att bara en del av den aktuella busslinjen startat upp igen.

– ”Med det här medborgarförslaget ser vi hur invånarna i länet reagerar på politiken med kollektivtrafiken. Vi har förvisso fått igenom vårt förslag om anropsstyrd trafik men inte alls i den utsträckning vi skulle vilja se den. En gemensam trafik för jobb- och skolpendling är avgörande för landsbygden och där vi inte kan upprätthålla en reguljär trafik ska den kompletteras med anropsstyrning. Här finns det ett bra alternativ i vår budget vi presenterar. Där har vi täckning för en bättre kollektivtrafik för hela länet. Alternativet för den politiken heter Vänsterpartiet och det kommer vi att gå till val på”, avslutar Jessica Carlqvist, ledamot i regionens samhällsbyggnadsnämnd för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

Jessica Carlqvist, ledamot samhällsbyggnadsnämnden (V)

Mail: [email protected]      Tfn: 073-325 63 86