Förtroendet för regionens kollektivtrafik måste återställas

Sällan har en så viktig fråga som möjligheten att resa kollektivt varit så på tapeten som nu. Neddragningar av bussar på landsbygden och så en snöstorm på det, Vänsterpartiet välkomnar den debatten. En debatt som är absolut nödvändig och som gör det tydligt vilka satsningar som vill göras från dom olika politiska alternativen. Alternativ som måste redovisas för väljarna i detta valår.

– ”För Vänsterpartiet har kollektivtrafiken alltid varit en stor och viktig fråga. Det är en rättvisefråga att ha möjligheten att resa för dom som inte har bil och för dom som vill välja nåt annat än just bilen. Det blir viktigare och viktigare att ha ett sånt alternativ nu när klimatet kräver att vi väljer klimatsmarta sätt att resa. Underskotten måste lösas med politiska beslut och dom sex miljoner som nu läggs från majoriteten är bra men inte tillräckliga. I Vänsterpartiets budget för 2022 så lade vi 35 mnkr på kollektivtrafiken och den summan kommer vi att vidhålla och föreslå på nästa sammanträde med regionstyrelsen”, säger Jessica Carlqvist, ledamot i regionens samhällsbyggnadsnämnd och regionfullmäktige samt ersättare i regionstyrelsen för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

Vänsterpartiets välkomnar att man nu tar ett steg tillbaka med dom neddragningar som gjorts på landsbygden men driver samtidigt på för att man också ska utveckla kollektivtrafiken. Utvecklingen att plocka bort linjer är inte bra, istället måste dom finnas kvar och snarare utvecklas med andra lösningar som fungerar för att upprätthålla en så hög täckning som möjligt för länets invånare. Det gemensamma klimatsmarta resandet måste komma högre upp på dagordningen och nu är ett ypperligt tillfälle att lyfta frågan och ta den på det allvar som den förtjänar.

– ”Utöver dom 35 mnkr som Vänsterpartiet lade på kollektivtrafiken så lade vi ytterligare nio miljoner på avgiftsfri kollektivtrafik för pensionärer och en utbyggnad av den anropstyrda trafiken för att komplettera där det är svårt att ha ordinarie trafik. Tiderna trafiken är tillgänglig, hur linjerna täcker länet och priset är avgörande för att skapa en bättre kollektivtrafik som är ett alternativ man kan lita på. Staten måste också ta ett ekonomiskt ansvar för att hela landet och vårt län ska leva. Det är den enda möjliga vägen för att vi ska kunna återställa förtroendet för vår kollektivtrafik”, avslutar Kenneth Lantz, ledamot i regionfullmäktige samt regionala tillväxtnämnden för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

Jessica Carlqvist (V)       Mail: [email protected]       Tfn: 073-325 63 86

Kenneth Lantz (V)           Mail: [email protected]            Tfn: 070-335 84 91