Pressmeddelande

Vänsterpartiet tar strid mot omvandling till bostadsrätter av Region Örebro läns Länsgården fastigheter ABs hyreslägenheter

På dagens sammanträde med regionstyrelsen i Region Örebro län så finns det ett ärende uppe angående att omvandla Länsgården Fastigheter ABs allmännyttiga hyreslägenheter till bostadsrätter. Dom aktuella lägenheterna ligger inom kvarteret Grillgården, ett attraktivt centralt läge i Örebro. Ett läge som behöver ha kvar hyresrätter istället för att omvandla dessa till bostadsrätter, bostadsrätter som inte alla kommer att ha råd att bo i. Vänsterpartiet i Region Örebro län yrkar avslag på förslaget till omvandling.

• Omvandling av allmännyttans hyresrätter till bostadsrätter är inte en väg för framtiden då befintliga bra bostäder försvinner från hyresmarknaden. Utförsäljningar eller omvandlingar av allmännyttiga bostäder drabbar i slutändan hyresgäster negativt. Vi har inga invändningar mot bostadsrätten som boendeform, men motsätter oss denna omvandling. Den ökar boendesegregationen och minskar valfriheten för människor som vill bo i allmännyttans bostäder, för människor som vill hyra istället för att köpa”, säger Jihad Menhem, ledamot i regionstyrelsen och oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

Handlingen till ärendet känns också bristfällig då den inte beskriver om samtliga hyresgäster som bor i dom aktuella 167 lägenheterna på fastigheterna Grillgården 2, 3, 17, 18 och 19 vill detta eller vad som kommer att hända med dom 63 studentbostäder som ingår i affären. Utöver att omvandlingar och utförsäljningar utarmar hyresmarknaden behöver vi i samhället fler hyresbostäder som styrs enligt demokratiska principer.

• Bristen på studentbostäder i Örebro inför terminsstarter kan vi läsa om i media om och om igen och dessa ligger dessutom bra till med närhet till läkarutbildningen på Universitetssjukhuset. Genomförandet av detta beslutsförslag fel väg att gå. Vid en eventuell försäljning av allmännyttan, så ställs hyresgästerna inför färdiga planer om försäljning, där det enda som återstår är ett beslut från fullmäktige. Vänsterpartiet vill utveckla allmännyttan, inte avveckla den”, avslutar Jihad Menhem (V).

Ladda hem Vänsterpartiets yrkande över försäljning av fastigheten Grillgården till regionstyrelsen och regionfullmäktige.

För mer information kontakta:

Jihad Menhem, oppositionsråd (V) Region Örebro län