Pressmeddelande

Regionfullmäktige föreslås avslå Vänsterpartiets motion om att bevara akutsjukhuset i Lindesberg

Vänsterpartiet lämnade under förra året in en motion om att bevara akutsjukhuset i Lindesberg. På dagens sammanträde med regionfullmäktige ligger motionen på dagordningen och regionfullmäktige föreslås avslå den. Politiken har en nyckelroll när det gäller utvecklandet av hälso- och sjukvården men också för bevarandet av densamma, för att ge länsinvånarna en nära, jämlik och rättvis vård. Dagens förslag till beslut att avslå en motion från ett av partierna i regionens högsta beslutande organ är en väg baklänges för en bra vård för alla.

• ”Jag vill återkomma till att i Vänsterpartiets budget har vi avsatt medel för att kunna ha kvar Lindesberg som det akutsjukhus det behöver vara. Länets invånare förtjänar tre fullvärdiga akutsjukhus och det vill vara med och leverera. Det är i grund inte bara en fråga om att fördela resurser, det är också en politisk viljeinriktning att göra det möjligt att skapa tillgång till och behålla en bra vård i norra länsdelen”, säger Jihad Menhem, ledamot i regionfullmäktige samt oppositionsråd för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

Vänsterpartiets motion föreslår regionfullmäktige besluta om att ta fram förslag på hur man kan ha kirurgen och ortopedakuten öppen dygnet runt, året runt. För att skapa en bra vård så behöver regionen skapa bra arbetsplatser med bra villkor och även en verksamhet som är lockande och utmanande att söka sig till. Centralisering av verksamheter till Örebro med följande nedmontering ute i länsdelarna gör det svårare att rekrytera och behålla kompetenser, något man redan nu kan se effekter av.

• ”Tillvaron blir osäker för personalen och man söker sig bort när man försämrar på sjukhusen i länet. Vi behöver istället skapa bättre arbetsplatser som personalen trivs på, det ger i sig en bättre vård. Stannar våra medarbetare dessutom kvar över tid så får vi en kompetens som skulle vara oslagbar. Allt det för våra länsinvånares skull som behöver tillgång till bra vård och för våra invånare i norra länsdelens skull som behöver tillgång till en bra akutsjukvård utan att behöva åka in till Örebro när man inte mår bra. Demonstrationerna som varit i Lindesberg visar att Vänsterpartiets sjukvårdspolitik är det man efterfrågar”, avslutar Maria Odheim Nielsen, ledamot i regionfullmäktige samt hälso- och sjukvårdsnämnden för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

För mer information kontakta:

Jihad Menhem, oppositionsråd (V) Region Örebro län
E-post: [email protected]

Maria Odheim Nielsen (V), ledamot regionfullmäktige samt hälso- och sjukvårdsnämnden
E-post: [email protected]