Vänsterpartiet avvisar hälso- och sjukvårdsdirektörens nya utredning

Förra veckan kunde vi läsa om den nya utredningen om återöppnande av förlossningen i Karlskoga som är gjord av regionens hälso- och sjukvårdsdirektör. Enligt det förslag som utredningen presenterar så är det inte möjligt att öppna den nu stängda verksamheten i Karlskoga innan 2029. Vänsterpartiet avvisar bestämt det förslag som nu presenteras på hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde idag då tidsperspektivet är för långt, en återöppning måste ske snarast. Det finns en utredning sedan tidigare som är beslutad men som åsidosattes när majoriteten och den nytillträdda direktören istället presenterade ett förslag som innebar att verksamheten skulle upphandlas på marknaden.

• ”Vänsterpartiet i Region Örebro län ser hellre att man går tillbaka till den första utredningen där den kritik som framfördes av IVO låg som grund för att genomföra förbättringar av patientsäkerheten för blivande mammor och barn. I den första och nu den andra utredningen som majoriteten i (S), (C) och (KD) ställer sig bakom så nämns inte de första förslagen på åtgärder överhuvudtaget. Det fanns en tid innan man 2019 stängde förlossningen i Karlskoga där verksamheten var vida känd och många blivande mammor sökte sig dit. Vart tog de erfarenheterna vägen och varför nämner man inte dom?”, säger Maria Odheim Nielsen, ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

Det nya förslaget tar en ansats i en stängd verksamhet vilket inte hade varit nödvändigt om man redan från start hade vidtagit åtgärder och istället satsat på den befintliga verksamheten. Vänsterpartiet kommer därför idag att föreslå att förlossningen återöppnar snarast med att man tittar tillbaka på den första utredningen som beslutades och gör ett omtag därifrån. Personalen behöver tas tillbaka och verksamheten måste återskapas från det som en gång var bra. Därifrån har vi bäst chans att starta upp tidigare än 2029 och vi behöver få en politik med en ledning som invånarna i västra länsdelen har förtroende för.

• ”Det mellanspel som nu skett har känts som ett spel för galleriet och vi har varit oroliga för att det är ett sätt att dölja verkliga avsikter. Det går alltid att påstå att man gjort allt för att återöppna trots att det kanske inte funnits en sådan avsikt. Hoppas verkligen att det är en feltolkning men majoritetens agerande väcker frågor och farhågor. Vet inte annars hur man ska tolka förslaget med den nyss genomförda privatiseringshabrovinken”, avslutar Maria Odheim Nielsen, ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

Kontakt:

Maria Odheim Nielsen, ledamot (V) hälso- och sjukvårdsnämnden, Tfn: 072-877 53 45             E-post: [email protected]