Pressmeddelande

Vänsterpartiet förespråkar att verksamheten på Karlskoga BB ska fortsätta i egen regi

Det har nu gått en tid sedan regionen genomförde stängningen av Karlskoga BB. Turerna kring verksamhetens framtid har varit många innan regionens politiska majoritet, bestående av (S), (C) och (KD), landat i att privatisera genom upphandling på den öppna marknaden. En lösning som inte alls kommer bli bättre vare sig ekonomiskt eller kvalitativt menar Vänsterpartiet i region Örebro län.

– ”Verksamheten på BB i Karlskoga var tidigare känd för sin kvalitet och många sökte sig dit, det borde man utvecklat istället för avvecklat. Privatisering som det ständiga alternativet till egen regi kommer inte att lyfta verksamheten eller göra det säkrare för patienterna. Inte ger det heller en bättre arbetsmiljö för personalen”, säger Maria Odheim Nielsen, ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

En patientsäker, rättvis och jämlik vård är en paroll som Vänsterpartiet presenterade i sin budget för 2021. Tre akutsjukhus i länet med två förlossningar i egen regi som är öppna dygnet runt, året runt är målet. Resurser för detta avsätts i partiets budget så lösningarna för att bibehålla den höga kvalitet som Karlskoga BB är känt för har funnits hela tiden.

– ”Om den politiska majoriteten hade lyssnat på oss och på medborgarna i främst Karlskoga och Degerfors, så hade inte verksamheten behövt stänga från första början. Det hade varit bättre att utveckla den istället. Idéerna, resurserna och viljan att säkerställa säkerheten för patienter och de nyfödda fanns hela tiden och finns fortfarande”, fortsätter Maria Odheim Nielsen (V).

Vänsterpartiet kommer att fortsätta satsa och driva frågan om en verksamhet i egen regi i Karlskoga, en inställning som (V) är ensamma om i regionfullmäktige. Samtliga andra partier kan tänka sig någon form av privatisering för att försöka hålla igång verksamheten. Gemensamma resurser ska förvaltas väl och ge en jämlik och rättvis vård till, därför är inte privatisering ett alternativ för Vänsterpartiet i region Örebro län.

– ”Värsta scenariot är att verksamheten är för komplicerad för en privat utförare att lägga ett seriöst anbud. Vi hoppas verkligen inte att man i efterhand påstår att man gjort allt för återöppna men då inga anbud kom så blir man tvungen att stänga för gott. Lösningen för att fortsätta en bra verksamhet fanns där hela tiden men kanske inte viljan från den politiska majoriteten. Vänsterpartiet kommer dock inte att ge upp frågan”, avslutar Maria Odheim Nielsen, ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden för Vänsterpartiet i Region Örebro län.

Kontakt:

Maria Odheim Nielsen, ledamot (V) hälso- och sjukvårdsnämnden