Debattartikel – Superbussar och välfärd ett måste för Vänsterpartiet
Linn Josefsson (V) och Jessica Carlqvist (V) i en debattartikel, NA
En välfungerande kollektivtrafik är avgörande för att göra kommunen tillgänglig för alla örebroare. Fler måste åka kollektivt för att rädda klimatet, men också för att göra plats för de som behöver bilen.
Igår fattade kommunfullmäktige beslut om att gå vidare med satsningen på superbussarna Bus Rapid Transit, även kallat BRT. Särskilda bussfiler kommer skapas på några gator, bussarna kommer att gå i tät trafik och prioriteras i vissa korsningar. BRT innebär att samma förare kan köra fler turer per dag, så det blir tätare trafik utan att mer personal behövs.
Vänsterpartiet anser att denna satsning är avgörande för att minska trängseln i ett växande Örebro. När fler tar bussen blir det mer plats till de som fortsätter åka bil. Vi vet att vi måste minska antalet bilar för att minska både buller, olyckor och luftföroreningar. Genom BRT kan vi också inkludera och knyta ihop våra stora bostadsområden. Sträckningen för BRT kommer att passera en väldigt stor andel av kommunens invånare i exempelvis Vivalla, Baronbackarna, Mellringe, Varberga, Markbacken, Tybble, Universitetet, Brickebacken, resecentrum och de mest centrala delarna av Örebro.
För oss är det viktigt att satsa både på stadstrafiken och på kollektivtrafiken på landsbygden. Vänsterpartiet kan inte acceptera att landsbygd ställs mot stad, som det nu kan uppfattas som när den socialdemokratiskt ledda regionen tar bort bussar från landsbygden. För att få acceptans för BRT hos alla Örebroare ser Vänsterpartiet att det är viktigt att landsbygdsperspektivet lyfts upp och prioriteras högre. Satsningarna på pendlingsparkeringar, matarbussar och andra lösningar på landsbygden för att koppla ihop kollektivtrafiken i hela kommunen måste hamna högre upp på dagordningen.
S, C och KD som styr Örebro kommun och regionen har den senaste tiden genomfört flera besparingar som slår mot välfärden, med nedskärningar i skolan högre vårdavgifter och lägre försörjningsstöd. Vänsterpartiet ser dock att det är möjligt att införa BRT och samtidigt undvika nedskärningar i välfärden. Med vår politik skulle vi inte behöva välja mellan BRT eller bussar på landsbygden, vi skulle inte behöva välja mellan kollektivtrafik eller äldreomsorg. Styret har gjort andra prioriteringar, exempelvis att man fortsätter att ösa pengar över Örebro Airport som år efter år har gått med underskott.
Vänsterpartiet ser också att om fler ska välja bussen måste priserna på kollektivtrafiken vara låga, med S, KD och C:s politik har priserna istället stigit. Vi vill att gamla, personer med behov av hjälpmedel, eller med barnvagn, ska kunna ta bussen avgiftsfritt. Vi föreslog att 3-timmarsbiljett som nu avvecklats, skulle omfatta även landsbygden, istället avvecklades den.
Vi kommer att fortsätta kämpa för en välutbyggd kollektivtrafik med låga priser, vårt långsiktiga mål är att kollektivtrafiken ska vara avgiftsfri. Införandet av BRT är ett steg i rätt riktning.
Linn Josefsson (V), ledamot i kommunfullmäktige och Programnämnd samhällsbyggnad, Örebro Kommun
Jessica Carlqvist (V), ledamot i regionfullmäktige och Samhällbyggnadsnämnden, Region Örebro län