Aktuell

Pressmeddelande – Vänsterpartiet får gehör för sitt förslag om att ge ersättning till dialyspatienter över 65 år

Vänsterpartiet lämnade för knappt ett år sedan in en motion till regionfullmäktige om att införa en ersättning till patienter över 65 år med dialys i hemmet.

Patienter som insjuknar före 65 år och startar dialysbehandling i hemmet har möjlighet att via Försäkringskassan få en behovsbaserad merkostnadsersättning för de extra kostnader det medför att sköta dialysen hemma. Ökad el- och vattenförsörjning, sophämtning m.m.

– ”Personer som påbörjar sin dialys i hemmet efter 65 års ålder har inte möjlighet att få denna statliga ersättning för merkostnader som uppstår. Ersättningsgrundande sjukdom eller funktionsnedsättning måste ha uppstått innan personen fyller 65 år och måste ha en varaktighet om minst ett år”, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Jihad Menhem.

Hemodialys i hemmet innebär att kroppen renas direkt via blodet med hjälp av ett dialysfilter i en dialysmaskin/konstgjord njure installerad i hemmet. Några regioner i Sverige har valt att ge bidrag till patienter som insjuknat efter 65 år. Det har underlättat det vardagliga livet för dessa människor att sköta dialysen på egen hand.

– ”Dialys i hemmet medför flera fördelar, inte minst för patienten själv som blir mera självständig och slipper tidskrävande resor till och från sjukhuset. Resor som dessutom innebär kostnader för både patienten och regionen. Personalresurser frigörs även för sjukhusen om patienter inte är i lika stort behov av assisterande personal, säger Jihad Menhem (V).

Möjligheter för sjukhusen att omprioritera resurser blir nu verklighet i och med att Vänsterpartiets motion bifalls i regionfullmäktige idag.

– ”Jag är jätteglad att regionfullmäktige bifölls den här motionen. Det här om något är win-win för patienterna och för regionen”, avslutar oppositionsrådet för Vänsterpartiet Jihad Menhem.

Ladda ner Vänsterpartiets motion ”Ersättning till patienter över 65 år med dialys i hemmet”

För mer information kontakta:

Jihad Menhem (V), oppositionsråd, Region Örebro län, 070-594 71 89