Motioner

Motion – Vänsterpartiet föreslår avgiftsfri kollektivtrafik för pensionärer under lågtrafik i hela regionen

Vänsterpartiet har idag lämnat en motion till regionfullmäktige om att personer folkbokförda i region Örebro län över 65 år ges rätt att resa avgiftsfritt med kollektivtrafiken under lågtrafik, dvs vardagar mellan klockan 9-15, samt lördagar, söndagar och helgdagar.

Vi tycker att vissa grupper missgynnas av nuvarande ordning inom kollektivtrafiken, t ex äldre. Majoriteten inom region Örebro län ”S, C och KD” har i sin budget för 2020 inte tagit kollektivtrafiken på allvar. Det slår hårt mot äldre i vårt samhälle som inte har ekonomiska marginaler, framförallt för kvinnor”, säger Vänsterpartiets oppositionsråd Jihad Menhem.

Att få fler att resa med kollektivtrafiken är ett viktigt mål för Vänsterpartiet. För att nå dit krävs att kollektivtrafiken uppfattas som lättillgänglig, attraktiv och även som prisvärd.

– ” Vi har ett långsiktigt mål om att genomföra en avgiftsfri kollektivtrafik. Detta vill vi göra stegvis. I första hand anser vi att äldre bör vara den gruppen som vi först inför avgiftsfri kollektivtrafik för. Detta för att det är en grupp som ofta har små ekonomiska marginaler men där viljan och behovet av att delta i det sociala livet är nödvändigt för ett bra liv”, fortsätter Jihad Menhem (V).

I Vänsterpartiets budget för 2020 avsatte vi extra pengar och föreslog att taxehöjningen enbart skulle höjas med 2,5 procent istället för majoritetens 8 procent.

– ” En avgiftsbefrielse skulle därför få stor effekt på möjligheten att komma ut i samhället och fortsätta som aktiva samhällsmedborgare”, avslutar oppositionsrådet för Vänsterpartiet Jihad Menhem.

Ladda ner Vänsterpartiets motion ”avgiftsfri kollektivtrafik för pensionärer” till regionfullmäktige

För mer information kontakta:
Jihad Menhem (V), oppositionsråd, Region Örebro län, 070-594 71 89