Aktuell

Debattartikel – Patienter får betala regionens brister

Jihad Menhem (V) oppositionsråd, i en debattartikel, Örebroar´n

Majoriteten, Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna, är inne på att kraftigt höja patientavgifterna i Region Örebro län. Man vill dessutom införa hyresavgifter på hjälpmedel för äldre, rörelsehindrade och funktionsnedsatta. Även sänka åldersgränsen för avgiftsfria besök till hälso- och sjukvård från 25 år till 20 år, samt införa höga avgifter på peruker för bl.a. cancersjuka som drabbas av håravfall m.m. Det är S, C och KD överens om.

Det beräknas ge ökade inkomster med 45 miljoner. Troligen även ge Region Örebro län en föga smickrande topplacering i landets avgiftsliga.

Argumentet är regionens dåliga ekonomi. Det har från majoriteten anförts att höjda avgifter är rimligt och nödvändigt. Det framställs som både kraftfullt och ansvarstagande.

Problemet är att en avgiftshöjning snarare är motsatsen, man lägger börda på den som redan har det besvärligt. Det drabbar mångbesökare, kroniskt sjuka och människor som redan har det svårt ekonomiskt.

Förslagen rimmar illa med direktiven att värna barn, unga och särskilt utsatta grupper. Redan i januari höjde majoriteten tandvårdstaxorna och högkostnadsskyddet med flera hundralappar, något som vi i Vänsterpartiet starkt motsatte oss. Människor med sämst ekonomiska förutsättningar ska inte tvingas att välja mellan att lägga sina pengar på vård / hjälpmedel eller på mat för dagen. Det är en självklarhet i ett solidariskt samhälle.

Istället för att höja avgifterna och avgiftsbelägga hjälpmedel, anser vi att sjukvården och välfärden ska betalas via skatten.

För oss i Vänsterpartiet är det omänskligt och osolidariskt att människor, som redan har det svårt, ska betala neddragningar och försämringar inom vården. Det är ingen bra metod att lösa regionens underskott genom att lasta över problemen på patienterna. Att straffa funktionsnedsatta för deras nödvändiga behov av olika hjälpmedel är ett lågvattenmärke.

Jihad Menhem (V), oppositionsråd, Region Örebro län