Bolagisering av monarkin, Sprutbyte, Slöjförbud och Fildelning

Den 6-8 juni samlas 225 ombud från hela landet till vänsterpartiets kongress i Norrköping. Under några dagar ska ombuden diskutera och fatta beslut om partiprogram, miljö- och klimatfrågor, rasism och antirasism, boende och många andra politiska förslag från medlemmarna samt välja en ny partiledning. Från Örebro län är Mia Sydow Mölleby förslagen som ersättare i partistyrelsen.

Från Vänsterpartiet i Örebro län åker 10 ombud till kongressen: Ulf Axelsson från Lindesberg, Ulla Diedrichsen från Ljusnarsberg, Maria Nyberg från Karlskoga, Anita Bohlin Neuman från Degerfors, Mia Sydow Mölleby från Hallsberg, Rune Karlsson från Askersund, Margareta Carlsson från Lekeberg samt Pernilla Calmerfalk, Mussie Ephrem och Jihad Menhem från Örebro.

Totalt ska ombuden ta ställning till flera hundra motioner som behandlar allt från hur vi ska kunna stödja unga invandrartjejer som blir utsatta för så kallat hedersförtryck.

Andra frågor som kommer att orsaka stora diskussioner handlar om:

– Bolagisering av monarkin. Ska vänsterpartiet till exempel stödja kravet på bolagisering av kungahuset?

– Fildelning på Internet. Idag är det ju förbjudet att dela med sig av t.ex musik och filmer till sina kompisar på nätet. Men är det verkligen möjligt och önskvärt att polisen ska övervaka så stora delar av befolkningen?

– Sprututbytesprogrammen. Är det rätt att försöka hejda spridningen av AIDS och andra dödliga sjukdomar bland narkomaner, genom att erbjuda dem att byta ut sina använda sprutor.

Här kommer du att hitta svar på dessa kontroversiella frågor samt på allt du behöver veta om partikongressen i Norrköping 6-8 juni. Gå till kongresshemsidan