Angående omreglering av apoteksmarknaden

Vänsterpartiet i Örebro län är mot den föreslagna omregleringen och utförsäljningen av Apoteket AB. Vi anser att förslaget inte kommer att garantera den insyn och inflytande som krävs från samhällets sida vad avser prissättning, inte heller har utredaren lyckats presentera tillfredställande argument för sin infrastrukturlösning.

Vi befarar att en omreglering leder till högre läkemedelskostnader för skattebetalarna utan fördel för patienten. Risken för att landsbygden kommer att drabbas anser vi är stor. Risken finns att olönsamma apotek måste stängas och kommer apoteksombuden, som nu finns på många orter i Örebro län, få vara kvar.

Genom att omreglera apoteksmonopolet öppnar vi upp för att olika aktörer tar över de svenska apoteken. Just detta har skett i vårt grannland Norge där tyska och brittiska aktörer är intressenter. Vi motsätter oss en sådan utveckling.

Kostnadseffektivitet, säkerhet och god tillgänglighet i hela landet bör också fortsättningsvis vara det som styr läkemedelsförsörjningen och inte ideologiskt motiverad utförsäljning eller ohämmat vinstintresse. Apoteket som det fungerar i dag har inte uppdrag att vinstmaximera sin verksamhet.  Den ska gå ihop.

Vi är emot att den trygghet som Apoteket i dag innebär för allmänheten säljs ut till vinstdrivande aktörer.

Vänsterpartiets Landstingsgrupp i Örebro län