V reserverar sig mot LS beslut över yttrande ” kommunal medfinansiering av regional infrastruktur”

På landstingsstyrelsens sammanträdet den 8 april lämnade vänsterpartiet eget yttrande över kommunal medfinansiering av regional infrastruktur och reserverade sig mot landstingsstyrelsens beslut. Läs hela yttrande………..

Yttrande över

Ds 2008:11 Kommunal medfinansiering av regional infrastruktur

Örebro läns landsting vill lämna nedanstående synpunkter på utredningens förslag om möjlighet till kommunal medfinansiering av regional infrastruktur.

Det är bra att regeringen tycker att infrastruktursatsningar på järnväg, som till exempel Citybanan i Stockholm, är viktiga men ansvarsfördelningen mellan staten, kommunerna och landstingen är tydlig och landstinget anser att investeringar i nationell infrastruktur även i fortsättningen skall vara ett statligt ansvar. Om landsting och kommuner ska medfinansiera statliga uppgifter minskar resurserna för de uppgifter kommuner och landsting har ansvar för.

Medborgarna kan i flera fall komma att ställa sig tveksamma till att kommunala/landstingskommunala skattemedel används till investeringar som i grunden är ett statligt ansvar. Ur medborgarnas synvinkel tas då medel från den kassa som avsatts för att finansiera utveckling av vård och omsorg för äldre, barnomsorg, skolor mm till att istället betala vägar och järnvägar.

En sådan förändring riskerar också en snedvridning av infrastrukturutvecklingen i landet. Risken finns att staten vid sina beslut prioriterar infrastruktursatsningar i ekonomiskt starka regioner, som kan bidra med medel, istället för att prioritera satsningar i de regioner där de största behoven av infrastruktursatsningar finns.

För att finansiera de infrastruktursatsningar som behövs bör staten istället avsätta medel för investeringar och avskrivningar på samma sätt som kommuner och landsting gör. Investeringar i infrastruktur kommer till nytta under en lång tid och bör då också betalas under en lång tid. Det är inte rimligt att så stora summor som infrastrukturen utgör belastar budgeten enbart under det år investeringen görs.

Landstinget avstyrker således förslaget till lag om Kommunal medfinansiering av regional infrastruktur samt förslaget om undantag från lokaliseringsprincipen i 2 kap. 1 § kommunallagen (1997:900).

För ytterligare komentar kontakta:

Mia Sydow Mölleby, 070-633 71 89