Årskonferens 2008 i Vänsterpartiet Örebro län

Vänsterpartiet Örebro län har genomfört sin årskonferens i Laxå Kunskapens hus den 16-17 februari. Särskilt inbjudna gäster från partistyrelsen var Elise Norberg, Wilmer Andersson och Mats Pilhem. Konferensen präglades av stor enighet och konstruktiva diskussioner. Gjorda planer och berättelser godkändes av mötet.

Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar och diskussion om regionalpolitiska frågor antog konferensen två uttalanden som bifogas i full text….Läs mer

Till distriktsordförande valdes Margareta Karlsson-Lekeberg.

Övriga ledamöter blev Ulla Andersson-Degefors, Ulf Axelsson-Lindsberg, Elisabeth Berglund-Kumla, Pernilla Calmerfalk-Örebro, Ulla Diedrichsen-Kopparberg, Asieh Ghadami-Örebro, Rune Karlsson-Askersund, Tryggve Thyresson-Hallsberg, Mussie Ephrem-Örebro, Gordan Sutic-Lekeberg, Jihad Menhem-Örebro, Roland Halvarsson-Degerfors, Kenneth Lantz-Laxå och Marie Wirde-Örebro.

========== uttalande 1 om EU-fördraget ==========

Frågan om EU-fördraget måste ställas inför folkets prövning

Facket förlorade stort i det så kallade Vaxholmsmålet i EU:s domstol. Domen slår fast att EU:s inre marknad går före löntagarnas intressen. Effekten av domen blir social dumpning – konkurrens med låga löner och sämre villkor för löntagare.

När stora delar av arbetarrörelsen stödde Sveriges EU-medlemskap var det under löften att kollektivavtalen och rätten till stridsåtgärder skulle skyddas, löften som nu visar sig vara tomma.

Vaxholmsdomen ger tre viktiga svar: Det första är att Sverige inte bestämmer över arbetsmarknaden, om löntagare får strejka eller blockera en arbetsplats. Det gör EU.

Det andra är att svenska löntagare inte får ta till stridsåtgärder som stör den fria marknaden. EU:s domstol tar därmed ifrån löntagarna det enda verkliga försvaret för principen lika lön för lika arbete.

Det tredje är att företag som etablerat sig i EU-länder med lägre lönenivåer har rätt att skicka personal till Sverige för att arbeta för lägre löner. Detta kommer att få stora konsekvenser inte minst i Örebro län där t.ex. Atlas Copco i Örebro har 1400 anställda, Ericsson i Kumla har 700 anställda, Bofors med dess anställda 500 st. Samtliga dessa skulle kunna konkurreras ut av arbetare med lägre lön från annat EU-land.

Allt detta försvagar löntagarna och kommer att orsaka social dumpning. Sverige måste få det juridiskt bindande skydd för kollektivavtal och strejkrätt som vi blev lovade när vi gick med i EU. Hela fackföreningsrörelsen måste gå i fronten för ett försvar av kollektivtavtal, strejkrätt och arbetsrätt.

EU:s nya grundlag – Lissabonfördraget – lämnar över ännu mer makt till EU, ännu mer makt till EG-domstolens jurister, utom räckhåll för valsedlar, debatt och demokrati. Därför måste vi fråga folket!

Vänsterpartiets i Örebro läns årskonferens

========== uttalande 2 om Citybanan ==========

Pengar finns! Nej till landstings och kommunal finansiering av Citybanan!

I december 2007 skrev staten och företrädare för fem landsting under ett avtal om medfinansiering av Citybanan i Stockholm. Kommuner och landsting i Mälardalen ska vara med och betala för investeringar som helt klart är ett statligt ansvar. Från början var det sagt att landstinget och Örebro kommun skulle dela kostnaden. Nu har Örebro kommun backat och vill inte längre stå för halva beloppet. Det pågår en diskussion om att även de andra kommunerna i länet ska vara med och betala för City – banan. För vårt län rör det sig om totalt 180 – 200 miljoner kronor.

Beslutet om kommunal- och landstingsfinansiering av Citybanan strider mot kommunallagen, vilket dock inte tycks hindra berörda parter att driva igenom beslutet – man arbetar enligt principen ”om inte besluten stämmer med lagen, ändrar vi lagen.”  Regeringen kommer under våren 2008 lägga fram ett lagförslag som ska göra det möjligt att använda kommuner och landstings pengar till medfinansiering av statliga järnvägobjekt.

Pengar finns! 2007 lämnade staten ett överskott på 140 miljarder kronor, trots att omfattande skattesänkningar, på 25 – 30 miljarder, för i huvudsak redan gynnade grupper genomfördes. Ytterligare skattesänkningar på 50 miljarder årligen planeras av den borgerliga regeringen under mandatperioden.

Vänsterpartiet Örebro län anser att nationell infrastruktur, nu liksom tidigare, är en statlig angelägenhet. Vi avvisar därför alla krav på finansiering från kringliggande län och kommuner av Citybanan i Stockholm.

Regeringen saknar uppenbart inte pengar. Använd dessa att finansiera Citybanan fullt ut. Lasta inte över kostnader på kringliggande län och kommuner.

Vänsterpartiets i Örebro läns årskonferens

Frågor om konferensen besvaras av:

Mia Sydow Mölleby, landstingsråd

Tfn 070-6337189