Landstingets budget för 2008 en ”Trygghetsbudget”.

Majoritetens budget är ett samarbete mellan vänsterpartiet, socialdemokraterna och centerpartiet. En bättre hälsa är det övergripande målet för majoritetens verksamhetsplan och budget för Örebro läns landsting för 2008. Barn-, miljö- och jämställdhetsperspektivet går som en röd tråd genom budgeten. Landstinget satsar närmare 6 miljarder kronor under ett år, eller drygt 14 miljoner kronor per dygn till verksamheten.

Några av de nya satsningarna:

För att förbättra tillgängligheten och vården ska utredningar om primärvården och psykiatrin i länet genomföras, 45 miljoner för att uppnå vårdgarantin avsätts. Utredningarna ska presentera sina förslag under 2008.

Vi satsar ytterligare 1,5 miljoner kronor på sjukvårdsrådgivning och den ska vara särskilt riktad mot barnfamiljer. Vi förstärker satsningen på överviktsenheten med ytterligare 2,8 miljoner kronor under 2008 och 1,5 miljoner kronor för att utöka det förebyggande arbetet mot fetma och övervikt inom primärvården. Vi avsätter ytterligare 2 miljoner kronor för att öka det psykosociala stödet i primärvården med fler kuratorer och psykologer. Vi reserverar 1,9 miljoner kronor för att kunna påbörja arbete efter de förslag som utredningarna om smärta, rehabilitering och graviditetsscreening lägger fram.

Vården ska ges på lika villkor oavsett kön därför avsätter vi 700 000 kronor till ett projekt för att utreda hur jämställd/jämlik vården egentligen är i Örebro läns landsting.

I budgeten avsätter vi 15 miljoner kronor till de ökade läkemedelskostnaderna.

Vi vill höja de lägsta lönerna, därför fortsätter arbetet med att utforma en låglönestrategi. Heltidsanställningar ska erbjudas de som så önskar.

Vi vill utreda möjligheten att utöka mobil distriktssköterskeverksamhet och inrätta mobil tandvårdsklinik i länet.

För att komma tillrätta med miljöproblemen samarbetar landstinget med Regionförbundet Örebro, länets kommuner, länsstyrelsen med flera. I det här samarbetet ska landstinget vara aktiva och pådrivande och ta iniativ till ett ökat miljöarbete i länet.

(V)åra ledamöter Mia Sydow Mölleby, Jihad Menhem, Tommi Possnert och Gunnel Lindblom deltog aktivt i budgetdebatten.

Läs Mias inlägg "Gruppledarnas huvudanförande"

Läs Jihads inlägg "Hälso- och sjukvård"

Läs Tommis inlägg "Hälso- och sjukvård"

Läs Gunnels inlägg "Tillväxt och bildning"