Allmän landstingspolitisk debatt – Hälso- och sjuvård

Ordförande, ledamöter, åhörare

Den allra bästa sjukvården är den som inte behövs……därför är jag glad att den här budgeten så tydligt lyfter fram det förebyggande arbetet på många områden.

Sveriges befolkning lever längre och är friskare än någonsin. Sjukvården har gjort enorma framsteg och allt fler sjukdomar kan botas! Men det är inte först och främst sjukvården som påverkat befolkningens hälsa!

Det är helt andra faktorer! Läs hela:

Ordförande, ledamöter, åhörare

Det är helt andra faktorer!

Rent vatten och bra avloppsanläggningar, minskad fattigdom och bra bostäder är långt viktigare än sjukvården för det totala hälsoläget i befolkningen.

Trots att vi i Sverige har en god standard så finns det ytterligare saker att göra för att förbättra folkhälsan.

Hälsan är ojämnt fördelad och människor med låg utbildningsnivå och dålig ekonomi har en sämre hälsa än människor med hög utbildningsnivå och god ekonomi. Livsvillkoren under uppväxten påverkar hälsan resten av livet och människor födda utanför Sverige har sämre hälsa än infödda svenskar, en del för att man växt upp under knappa förhållanden och det påverkar, som sagt, hälsan under resten av livet och dels för att man varit med om förskräckliga saker och tvingats fly hit. Människor som har en aktiv fritid mår bättre än de som inte har det. Människor utan arbete har sämre hälsa än de med arbete och bland dem som har arbete är hälsan sämst hos dem som har monotona arbeten och de som inte har möjlighet att påverka sin arbetssituation.

Så är det och alla dessa faktorer ligger inte inom ramen för vad vi kan påverka här i landstinget, men vi kan göra en hel del.

Vi kan se till att arbetssituationen är bra för våra medarbetare. Vi arbetar med utveckling och lärande på arbetsplatserna som utgår från personalen till exempel genom modellen för Idealt Genombrott. Vi fortsätter med arbetet att höja de lägsta lönerna och utveckla en låglönestrategi. Vi skall erbjuda heltidstjänster så man kan försörja sig på sitt arbete.

Vi kan bidra till en aktiv och rik fritid för invånarna i Örebro län på väldigt många sätt. Genom samarbete med kommunerna och inom Regionförbundet. Genom stöd till kulturinstitutionerna, länsmuseet, länsteatern och länsmusiken. Vi vet att kultur är hälsofrämjande. Genom stöd till folkbildningen, genom våra folkhögskolor och genom ett bra stöd till Idrottsrörelsen. Idrottsrörelsen bidrar till en bättre folkhälsa, men fysisk aktivitet är också en del i behandlingen av flera sjukdomar. De 9 miljoner vi bidrar med till Idrottsrörelsen, varje år, är väl använda pengar.

Vi kan bidra till goda uppväxtvillkor genom ett bra föräldrastöd. Vi fortsätter att utveckla det stöd som ges inom mödrahälsovård och barnhälsovård. Vi samarbetar runt familjecentraler, vi satsade för i år 1,5 miljoner på sjukvårdsrådgivningen och för 2008 satsar vi ytterligare 1,5 miljoner, särskilt riktat mot barnfamiljer. Vi avsätter också 2 miljoner för fortsatt utveckling av det psykosociala stödet i primärvården.

Vi kan påverka människors livsstil i mötena i vården. Rökavvänjning erbjuds, primärvården arbetar med motiverande samtal, fysisk aktivitet på recept används på allt fler ställen. Örebro Läns Landsting har sedan länge haft ett bra arbete för personer med ätstörningar. Vi har en speciell Anoreximottagning och nu får vi också en överviktsenhet. I år har den enheten börjat byggas upp och för 2008 avsätts ytterligare 2,8 miljoner ur

Hälso- och sjukvårdsnämndens budget så enheten blir fullt utbyggd. Vi vet alla att övervikt och fetma är ett ökande problem i hela världen. Det ökar risken för problem med leder, högt blodtryck, diabetes med mera. Örebro läns landsting har varit framgångsrika vad gäller operationer mot allvarlig fetma. Men det allra bästa vore förstås om fetmaoperationer inte behövde göras och överviktsenhetens specialkunskaper inte behövde användas. Därför avsätter vi nu 1,5 miljoner kronor för att ytterligare förstärka primärvårdens förebyggande arbete inom detta område.

Men, det är väldigt mycket fokus på övervikt och fetma just nu och vi måste vara observanta så att inte undervikt blir ett ökande problem igen!

Vi kan bidra till en hälsosammare miljö. Vi måste ta vårt ansvar för att minska utsläppen genom smartare och effektivare transporter, fler miljöbilar, mer förnyelsebar energi, lustgasrening, källsortering av avfall, miljökrav vid upphandling mm. I det samarbete som pågår med Regionförbundet, kommunerna och så vidare, måste landstinget vara aktivt, pådrivande och ta initiativ till ett ökat miljöarbete i hela länet.

Vi kan också påverka folkhälsan genom bättre dialog med invånarna i länet.

Tillhörighet, gemenskap och möjlighet att påverka det som händer i samhället ger bättre hälsa. Det ger också nödvändiga kunskaper till oss!

Det finns grupper i samhället som är underrepresenterade i politiken och i de rådgivande organ vi har. Om vi skall kunna styra verksamheterna efter de behov som finns måste vi utveckla medborgardialogen ytterligare. Därför har Demokratigruppen och länsberedningarna i uppdrag att utveckla nya vägar att nå dessa grupper.

Alla sjukdomar kan givetvis inte förebyggas, men bra satsningar på förebyggande insatser minskar lidande och är ekonomiskt klokt.

Den allra största delen av de 6 miljarder årligen som vi förfogar över går ändå till den direkta vården. Eftersom vi inte kan göra allt måste vi tänka till först och fördela pengar sedan. Därför finns det flera utredningsuppdrag i majoritetens budgetförslag.

För de som behöver vård är det viktigt att den är bra och tillgänglig. Tillgänglighet handlar bland annat om vårdgarantin. Precis som i år avsätter vi 45 miljoner 2008 till riktade satsningar inom områden där vi har svårt att hålla vårdgarantin.

Men tillgänglighet är så mycket mer:

Primärvård och tandvård måste finnas i HELA länet, utökad mobil distriktssköterskeverksamhet och mobil tandvård skall utredas.

Verksamheterna måste också vara tillgängliga för människor med funktionshinder, här måste verksamheterna lägga på ett kol om vi skall klara av att leva upp till vårt eget handikappolitiska program.

Tillgänglighet handlar också om bra bemötande, att man känner sig välkommen i vården, det handlar om möjligheten att få rådgivning. Därför är satsningen på sjukvårdsrådgivningen också en tillgänglighetssatsning.

Taxor och avgifter handlar också om tillgänglighet. Ingen skall behöva avstå från vård de behöver för att man inte har råd med avgifterna. Vi har ganska hög landstingsskatt, men vi har låga avgifter och det ska vi fortsätta ha.

Jag tycker det är kul och känner mig stolt över att det första stället i landet där en kvinna fick en knäprotes anpassad för kvinnors knän inopererad, var Lindesbergs lasarett! Å andra sidan kan man ju tycka att det är märkligt att man opererat in knän anpassade för män under så lång tid, trots att kvinnors och mäns knän är olika! Det finns ingen anledning att tro att detta är det enda område där vården inte är könsanpassad. Överallt där man tittat på vården ur ett jämställdhetsperspektiv har man kunnat se tydliga orättvisor mellan könen. Vi har nu avsatt medel för att utreda hur jämställd vården egentligen är i vårt landsting. Åtgärder får vi återkomma till sedan. Enligt den princip som vi i majoriteten har: utred och belys behoven först, fördela medel och insatser sedan.

Jag vill härmed yrka bifall till vänsterpartiets, centerpartiets och socialdemokraternas budgetförslag.

Mia Sydow Mölleby (V)