Allmän landstingspolitisk debatt ”Hälso- och sjuvård”

Ordförande, fullmäktigeledamöter, åhörare

Från 1995 har Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Centern varit i majoritetsställning i Landstinget i Örebro, och för 13.e år i rad lägger vi en gemensam budget med målsättningar att ha en bra hälso- och sjukvård för alla på lika villkor, fördelad efter behov och där de med störst behov prioriteras. Ingen ska kunna gå före i vårdköer eller köpa sig rätten till vård. Vården ska präglas av samverkan istället för konkurrens och utbudet av hälso- och sjukvård får inte styras av vinstintressen.

I majoritetens trygghetsbudget värnar vi en offentlig vård av hög kvalitet. Trots de ekonomiska ansträngningarna och kostnadsutvecklingen fortsätter vi i majoriteten våra satsningar och prioriteringar på flera områden. I vårt budgetförslag sätts särskilt fokus på tillgängligheten i vården, på äldre och multisjuka patienter, på förebyggande folkhälsoarbete och på barn och ungdomshälsa. Skillnader mellan barns livsvillkor ökar. Det är viktigt att tidigt identifiera barn och ungdomar, som riskerar att utveckla ohälsa. Viktiga aktörer i detta arbete är barnavårdscentraler, skolhälsovården, ungdomsmottagningarna och familjecentraler mm

Att bevara hälsa och satsa på det friska och därigenom motverka sjukdom är en av de viktigaste prioriteringarna för majoriteten.

Ordförande, landstingskamrater

Idrottsrörelsen är en resurs som landstinget skulle vinna på att ha ett utökat samarbete med.

En stillasittande fritid har blivit allt vanligare. Fysisk inaktivitet är en stor riskfaktor när det gäller övervikt och olika sjukdomar, framförallt hjärt- och kärlsjukdomar och sjukdomar i rörelseorganen.

Idrotten roll i folkhälsoarbetet är oomstridd. Att motivera fler människor till motionsaktiviteter och utveckla nya alternativ är en angelägen utmaning.

I dag är alla överens om att idrotten har stor betydelse för det allmänna folkhälsoarbetet. Ändå kvarstår faktum att den svenska befolkningen och inte minst barn och ungdomar ökar i vikt, till följd av allt mer stillasittande. Jag menar att den insikt som finns hos såväl idrottsrörelsen som de myndigheter och huvudmän som har att arbeta för folkhälsa bättre bör tas tillvara….. En allvarlig ansträngning bör göras för att ta fram förslag till hur vi på bästa sätt tar ett samlat grepp om folkhälsofrågorna och då bör idrottsrörelsen engageras.

Landstinget bör i större omfattning ta till vara idrottsrörelsens kunnande i ett samlat grepp för bättre folkhälsa.

Med detta yrkar jag bifall till vänsterpartiets, socialdemokraternas och centerns budget förslag

Jihad Menhem (V)