Allmän landstingspolitisk debatt ”Forskning”

Ordförande, ledamöter, åhörare

Den stora frågan i forskningsnämnden under senaste året har varit den nya ansökan om läkarutbildning. Det behöver jag inte orda så mycket om för här är vi ju rörande överens om att det är viktigt att vi får en läkarutbildning till Örebro.

Dialogen mellan forskningsnämnden och verksamheterna om behovet av forskning och utveckling har utvecklats under året och det arbetet kommer fortsätta.

I forskningsstrategin poängteras jämställdheten och det finns fler kvinnor som doktorerar nu. Bland doktoranderna är det idag lika många kvinnor som män. Man kan ju tycka att det är bra så, men med tanke på att vi har betydligt fler kvinnor anställda så borde det vara fler kvinnor än män som forskar. Fördelningen mellan kvinnor och män som forskar borde vara likadan som mellan våra anställda.

Men, även om antalet doktorander nu är jämnt fördelat så är det många kvinnliga disputerade som har svårt att fortsätta forska efter disputationen. Inom de yrkesgrupper där många kvinnor arbetar är det tydligen svårare att kombinera arbete med forskning. Det här är ett viktigt förbättringsområde – forskning och arbete måste kunna kombineras och det måste bli möjligt för fler att använda viss del av sin arbetstid till forskning.

Återigen, bifall till vänsterpartiets, centerpartiets och socialdemokraterans budgetförslag.

Mia Sydow Mölleby (V)