Jihads inlägg över Jämställdhetsplan för Örebro läns landsting

Ordförande, Fullmäktigeledamöter, Åhörare

Örebro län ska vara ett län som är till för alla oavsett kön och etnicitet. För att lyckas med det krävs att Örebro läns landsting är pådrivande i att öka jämställdheten mellan kvinnor och män.

Vi tycker från Vänsterpartiet att jämställdhetsplanen som vi behandlar idag är mycket viktigt dokument av god kvalité för vårt landsting. Jämställdheten på arbetsplatserna är nödvändig för god hälsa för kvinnor och män. Och Syftet med den är inte för att undvika böter utan att verka för en arbetsplats där kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter på alla områden.

I Sverige har vi haft en jämställdhetslag sedan 1980, trots det betalar kvinnorna varje år ett högt pris för bristande jämställdhet i arbetslivet. Priset är nedsatt hälsa, sjukskrivning och lägre livsinkomst och pension. Det är dags för oss som landstingspolitiker att börja använda jämställdhetsglasögon för att skapa ett friskare och rättvisare samhället

Vänsterpartiet yrkar bifall till landstingsstyrelsens förslag till Jämställdhetsplanen

Jihad Menhem (V)