Jihads inlägg över Hjälpmedelspolicy för Örebro läns landsting

Ordförande, Presidium, Fullmäktigeledamöter, Åhörare

En viktig utgångspunkt för Vänsterpartiet är att motverka utanförskap och möjliggöra ett aktivt deltagande i samhället för människor med funktionshinder.

Tillgång till bra hjälpmedel och en tillgänglig miljö är grundläggande förutsättningar för att man ska kunna leva ett aktivt och självständigt liv som möjligt om man har en funktionsnedsättning. Väl fungerande hjälpmedel kan också innebära att man får en väsentligt ökad livskvalitet. Dessutom kan hjälpmedel medföra besparingar inom andra sektorer av samhället.

Hjälpmedelspolicyn mål är att ge individen bästa möjliga förutsättning att leva ett självständigt liv i trygghet och värdighet. Och det är viktigt att bedömning av behov och möjligheten att erhålla ett hjälpmedel görs utifrån en helhetssyn på individens situation. Jag vill peka här på att det är viktigt att brukaren skall vara delaktig och ha inflyttande i förskrivningsprocessen, det är Funktionshindrade som är experter på sina egna hjälpmedel och inte någon annan.

Landstingskamrater

Funktionshindrade människor påverkas liksom alla andra av samhällsutvecklingen som helhet. En majoritet av denna grupp saknar idag ett arbete och istället har sjuk- eller aktivitetsersättning, så har många väldigt låga inkomster. Samtidigt har de flesta merkostnader för sitt funktionshinder, kostnader för läkarbesök, läkemedel, färdtjänst- och sjukresor m.m.

Tillgång till hjälpmedel är för många av dessa människor nödvändigt för att klara det dagliga livet och möjliggöra ett aktivt deltagande i samhället. Men det får inte hända i vårt landsting att någon av ekonomiska skäl avstår från ett nödvändigt hjälpmedel.

Med detta yrkar jag bifall till landstingsstyrelsens förslag till hjälpmedelspolicy

Jihad Menhem (V)