Vänsterpartiet reserverar sig mot landstingsstyrelsens beslut gällande Citybanan

Det finns en fördelning av uppgifter mellan staten, landstingen och kommunerna. Varje del har möjlighet att ta in skatt för att finansiera sina åtaganden. Den nationella infrastrukturen är en statlig uppgift och skall betalas med statliga medel. Landstingens och kommunernas skatteintäkter skall finansiera deras uppgifter. Vi kan inte acceptera att staten inte tar sitt ansvar utan skjuter över delar av finansieringen av Citybanan på landstingen och kommunerna i regionen.

Enligt kommunallagen, som reglerar kommunernas och landstingens uppgifter, får kommuner och landsting inte bedriva verksamhet utanför sitt ansvarsområde. I avsiktsförklaringen står tydligt att det måste bli en speciallagstiftning för att kunna kringgå de grundläggande reglerna för ansvarsfördelningen i landet.

För oss är det orimligt att vi skall använda pengar som så väl behövs inom den verksamhet vi ansvarar för, till att betala delar av infrastruktur som helt klart är statens ansvar.

För mer information kontakta:

Mia Sydow Mölleby, landstingsråd (v)