(V)i säger nej till kommunal och landstingsfinansiering av Citybanan!

Sverige går som tåget! Staten har råd att ytterligare sänka inkomstskatterna, det så kallade jobbavdraget, – och att avskaffa förmögenhetsskatten. Så uttrycker sig finansminister Anders Borg i media 26/3.

Enbart borttagandet av förmögenhetsskatten kommer att kosta 5 miljarder årligen, medan den ytterligare sänkningen av inkomstskatten uppgår till 15 – 20 miljarder kronor.

Till detta ska läggas de 50 miljarder årliga skattesänkningar som regeringen tidigare beslutat om. Skattesänkningar som betalas av arbetslösa, pensionärer, ungdomar och andra utsatta grupper.  Pengar saknas alltså inte – i alla fall inte för att sänka skatterna.

På ett område verkar det dock vara tvärstopp vad gäller att få fram statliga pengar – Citybanan i Stockholm – järnvägslösningen för den framtida järnvägstrafiken i Stockholm.

I stället för att ta sitt ansvar för utbyggd infrastruktur vill staten fördela ut kostnaderna för Citybanan på kringliggande län och kommuner. Sammanlagt 2 miljarder koronor kräver staten att fem kringliggande län och kommuner bidar med.

Örebro läns landsting och Örebro kommun ska bistå med cirka 200 miljoner enligt den avsiktsförklaring, som regeringens förhandlingsman Carl Cederschiöld (m), försöker pressa fram i rekordfart och som kräver omfattande lagändringar. Pengar som egentligen är avsedda för investeringar i landstingets och Örebro kommuns verksamheter.

Samtidigt som staten alltså anser sig ha råd med ytterligare skattesänkningar för redan besuttna vill man lasta över kostnader på de redan nu hårt pressade verksamheterna i kommuner och landsting.

Vänsterpartiet Örebro län anser att nationell infrastruktur, nu liksom tidigare, är en statlig angelägenhet. Vi avvisar därför alla krav på finansiering från kringliggande län och kommuner av Citybanan i Stockholm.

Regeringen saknar uppenbarligen inte pengar.  Använd dessa till att finansiera Citybanan fullt ut. Lasta inte över kostnader på kringliggande län och kommuner.

Vänsterpartiet Örebro län

Roland Halvarsson  Regionförbundet Örebro läns styrelse