artikel

Nej till att byta sjukvård i Örebro län mot järnvägsutbyggnad i Stockholm!

Utbyggnaden av järnvägskapaciteten i Stockholm, den s.k. Citybanan, är en nationell angelägenhet. Problemen med flaskhalsen i Stockholm berör nästan all järnvägstrafik i Sverige.
Därför hävdar Vänsterpartiet Örebro län att med bestämdhet att staten ska stå för kostnaderna för infrastrukturen och att alla krav från på finansiering från kringliggande län och kommuner måste avvisas.

Bakgrunden är i korthet följande: Kostnaden för Citybanan är 15,9 miljarder kronor. I den nationella banhållningsplanen finns reserverat 6,7 miljarder. Dessutom har Banverket, Stockholms län och Stockholms kommun träffat avtal om att medfinansiering med 4,1 miljarder. Det saknas alltså 5,1 miljarder.

Dessa pengar vill förhandlingsmannen om Stockholms infrastruktur, moderaten Carl Cederschiöld, att de kringliggande fem länen Uppsala, Södermanland, Västmanland, Östergötland och Örebro ska betala. På Örebro läns lott skulle alltså ursprungligen en miljard kronor för att bygga ut spårkapaciteten Stockholm falla.  

Vid regionförbundets Örebro läns senaste fullmäktigemöte fanns frågan om finansieringen av Citybanan i Stockholm inte med på dagordningen över huvud taget. Till sist kom frågan med som en informationspunkt. Frågorna och debatten blev ganska intensiva.

De tre representanterna som utsågs på regionstyrelsemötet 15/2 att förhandla med Carl Cederschiöld den 20 februari , Iren Lejegren (S), Ola Karlsson (M) och Inger Högström-Westerling (M) meddelade nu att summan som Örebro län nu ska betala är 190 miljoner kronor. Fördelningen för länets del är 95 miljoner för Örebro kommun och 95 miljoner för Örebro län landsting. Pengar som egentligen är avsedda för investeringar i Örebros och landstingets verksamheter.

Men det brinner i knutarna, redan den 30 mars ska en avsiktsförklaring om hela projektet vara underskriven  Moderaternas representanter i förhandlingsgruppen ansåg på regionfullmäktigemötet 8/3 att Örebro läns landsting och Örebro kommun bör acceptera att betala 95 miljoner vardera för det nya Stockholmsspåret. Dessutom hävdade de att pengarna var att betrakta som inträdesavgift för att få hamna i Mälardalsregionen i det kommande kartritandet vad gäller storregioner.

(V)i anser att oavsett vilken region som Örebro län ska tillhöra i framtiden måste detta avgöras av demokratiska processer och inte av behovet av järnväg i Stockholm. 

Infrastruktur är en statlig angelägenhet. Nej till att dra ner på kommunala verksamheter och sjukvård i Örebro län.

 

Vänsterpartiet Örebro län

Roland Halvarsson, regionförbundet Örebro län

Mia Sydow Mölleby, landstingsråd

Murad Artin, oppositionsråd Örebro Kommun

Peter Pedersen, riksdagsledamot

Kopiera länk