Vänsterpartiet reserverar sig mot abonnemangstandvården i landstingsfullmäktige

Motionen om ”Abonnemangstandvård” som Lars Berge- Kleber,(c), skrivit behandlades på landstingsfullmäktiges sammanträde den 13/2 2007.
Vänsterpartiet hade lämnat in en reservation om att avslå motionen redan när den var uppe i landstingsstyrelsen.

Både Mia Sydow Mölleby och Jihad  Menhem sa att när den här frågan var uppe till behandling i Landstingsstyrelsen sas det att en tandvårdsutredning pågick och därför tog man inte ta ställning till motionen då utan hänvisade till utredningen. Men det förändrar inte vår syn på abonnemangs tandvård.

Vänsterpartiet har drivit frågan om att det behövs en allmän tandvårdsförsäkring som främjar förebyggande tandvård och ger ett rejält högkostnadsskydd för de med stora tandvårdsbehov. Vänsterpartiets uppfattning är att vård ska ges efter behov och betalas solidariskt, för oss gäller det även tandvården.
Därför yrkade både Jihad och Mia bifall till reservationen om att avslå motionen som majoriteten besvarade.