Vänsterpartiet gillar inte höjda tandvårdstaxor

Vänsterpartiet i Örebro läns landsting gillar inte höjda tandvårdstaxor och lämnade igår ett särskilt yttrande till beslutet på landstingsfullmäktige.
Läs……..

Landstingsfullmäktige 2006-11-22

Särskilt yttrande från Vänsterpartiet

Vänsterpartiet har länge och på alla politiska nivåer hävdat behovet av en tandvårdsreform för att säkra en god tandhälsa och ett skydd mot höga kostnader. I regeringens vårproposition år 2006 hade Vänsterpartiet fått gehör för att en tandvårdsreform skulle påbörjas 2007. Nu vet vi inte när detta kommer ske, de senaste uppgifterna pekar på att det kommer lättnader för patienterna först 2008. I väntan på ett högkostnadsskydd befinner sig landstingen i en omöjlig situation.

Vi vill värna om en god tandhälsa för alla oavsett ekonomiska förutsättningar. Eftersom tandvården för vuxna finns på en helt avreglerad marknad så kan vi inte göra politiska prioriteringar på det sätt som vi önskar. Vår inställning till avgifter är att de skall vara låga och att vi hellre ser en solidarisk skattefinansiering. Vuxentandvården måste i dagens system bära sina egna kostnader och därför är vi tyvärr tvungna att höja avgifterna i nuläget.

Vänsterpartiet anser att Regering och Riksdag snarast måste ta ansvar för att alla medborgare får möjlighet till tandvård efter behov och inte efter ekonomi.

För Vänsterpartiet

Mia Sydow Mölleby och  Jihad Menhem