Vänsterpartiet reserverar sig mot abonnemangstandvården i ÖLL

Vänsterpartiet i landstingsstyrelsen reserverar sig mot centerpartiets motion om att införa abonnemangstandsvård i Örebro läns landsting.
Vänsterpartiets hälso- och sjukvårdspolitik har sin grund i att behovet ska styra vem som ska få vård och vården ska vara solidariskt finansierad skriver vänsterpartisten och oppositionsråd Elise Norberg i ett pressmeddelande.

Läs hela reservationen…

Landstingsstyrelsen 2006-10-27

Ärende A5. Motion (C) angående abonnemangstandvård

Reservation från Vänsterpartiet

Jag reserverar mig till förmån för mitt yrkande att avslå motionen.

Vänsterpartiets hälso- och sjukvårdspolitik har sin grund i att behovet ska styra vem som ska få vård och vården ska vara solidariskt finansierad. Ett abonnemangssystem i tandvård innebär att priset på abonnemanget varierar beroende på vilket förväntat vårdbehov som finns. En tandvårdspatient med små behov betalar ett lågt pris och en patient med hög risk betalar ett högre pris. Ingen subventionering förekommer mellan riskgrupperna utan vårdbehovet styr hur stor kostnaden blir för patienten.

Med den inriktning och konstruktion som dagens abonnemangstandvård har, är den i första hand riktad till yngre friska patienter med lågt vårdbehov, och där abonnemangstandvård finns har inga tandhälsoeffekter kunnat påvisas. Landstingsstyrelsen anför i sitt yttrande över motionen att ” De patienter som i dag har ett stort vårdbehov och därmed höga tandvårdskostnader är knappast hjälpta av en abonnemangstandvård.”

Tandvårdsutredningens 1:a delbetänkande som lades 6:e mars innehåller ett förslag om ett statssubventionerat tandhälsobesök var 18:e månad till en patientkostnad av 200:-. Förslaget till grundstöd för hälsobefrämjande tandvård är generellt och tänkt att stimulera till en bättre förebyggande tandhälsovård. Det är ett betydligt bättre förslag än abonnemangstandvård för att uppnå en god tandhälsa i hela befolkningen.

Ett abonnemangssystem som det används i andra landsting är inte grundat på en solidarisk finansiering. I Vänsterpartiets Hälso- och Sjukvårdspolitik ska vårdbehovet styra vem som främst ska få vård och den ska vara uppbyggd på en solidarisk grund, och vi undantar inte tänderna från detta. Det är ett ställningstagande som vi står för oavsett vad som blir resultatet av den pågående statliga utredningen. Vi avslår därför motionen om ett införande av abonnemangstandvård i Örebro läns landsting.

För Vänsterpartiet

Elise Norberg och Jihad Menhem