Rättvisa och solidaritet är vägledande i Vänsterpartiets landstingspolitik!

Hälsa, en klass- och könsfråga

* Alla människor ska ha rätt till en god hälso- och sjukvård. Den ska vara demokratiskt styrd och finansieras solidariskt via skattsedeln. Vården ska drivas i offentlig regi.

*Vänsterpartiet kräver ett slut på nedskärningarna inom hälso- och sjukvården.

Sjukvården idag

Under en följd av år på 90-talet fick Sjukvården sina resurser nedskurna. De sista åren har staten ökat statsbidragen till vården.

Vänsterpartiet anser att det är ett steg i rätt riktning, men att tillskotten är otillräckliga, särskilt som de urgröpts av höjda egenavgifter, vilket i sin tur medför lägre skatteintäkter för landstinget. Vänsterpartiet har i riksdagen under en följd av år velat ge ytterligare resurser till vård, omsorg och skola.

Landstinget i Örebro län har i likhet med andra landsting genomfört stora nedskärningar. Framförallt har akutsjukvården varit mycket pressad. Vårdtrycket har inte minskat men nu är det färre personer som ska utföra arbetet. I synnerhet är det omvårdnadspersonalen som minskat. Vårdtiderna blir allt kortare med ökad stress på vårdavdelningarna och risken ökar för felbehandling och att människor skrivs ut från sjukhuset för tidigt. Många sjukvårdsanställda är i dag kraftigt utarbetade och många av de äldre bland vårdpersonalen tvivlar på att de orkar arbeta inom vården fram till ordinarie ålderspensionering. Betydande rekryteringsproblem är att vänta om inte situationen förbättras snart.

Vänsterpartiet anser trots nedskärningarna att vi alltjämt har en god hälso- och sjukvård av hög kvalité men vi kräver ett slut på nedskärningarna inom vården. Sjuka, ofta äldre, människor har rätt att få en god vård. Vi måste tillföra hälso- och sjukvården mera resurser. Då visar vi konkret om vi menar något med ord som humanism, rättvisa, och solidaritet.

*Vänsterpartiet står för ökade resurser till hälso- och sjukvården under kommande mandatperiod.

En skattefinansierad vård – demokratiskt styrd av befolkningen

Vänsterpartiet anser att alla vi människor, oavsett egen betalningsförmåga, ska ha rätt till en god hälso- och sjukvård. Den ska vara demokratiskt styrd och finansieras solidariskt via skattsedeln. Vår skattefinansierade hälso- och sjukvård har den fördelen framför den privata att det är behovet som styr efterfrågan och inte plånboken.

Den innebär en omfördelning från den som arbetar och är frisk till den som är sjuk. Den är ett uttryck för solidaritet mellan människor. Ett privat system ger inte alla medborgare rätt till vård på lika villkor, vilket hälso- och sjukvårdslagen föreskriver. Människor utanför tätort skulle starkt missgynnas. All erfarenhet visar att de privata vårdgivarna och bolagen har en stark benägenhet att etablera sig i tätorter.

Med ett privat system skulle vi på lite sikt få en A-sjukvård med korta köer för människor med gott om pengar och en B-sjukvård för de sämre bemedlade. I USA, där största delen av sjukvården är privatfinansierad, får fattiga en klart sämre vård än medelklassen. Insynsmöjligheterna begränsas i ett privat system för allmänheten, radio/TV och press.

Offentlighetsprincipen räcker inte in i bolagens styrelserum. En hög kvalité och medicinsk säkerhet i vården kräver förhållandevis dyra investeringar i utrustning och apparatur. Om många små konkurrerande enheter måste köpa in dessa blir det ett ineffektivt resursutnyttjande. Kostnaderna för administration och byråkrati blir också större i ett privat system. Marknadsföring och en ständig kostnadsregistrering för varje tjänst kräver en omfattande byråkrati. Internationella bedömare anser att det svenska sjukvårdssystemet är mycket effektivt. Den ger mycket vård för pengarna och lite byråkrati.

*Vänsterpartiet kommer att fortsätta försvaret av den generella välfärden och den offentliga driften.

Låga patientavgifter för alla

Flera undersökningar visar att människor avstår från besök i vården för att de inte har råd. Låginkomsttagarna är med och finansierar den med sina skatter men underutnyttjar den på grund av de höga avgifterna. Risken för detta har ökat senaste året, då såväl läkemedel, sjukresor som tandvård blivit dyrare genom minskade statliga subventioner. Låga patientavgifter är i högsta grad ock så en jämställdhetsfråga. Kvinnorna är starkt överrepresenterade bland de s.k. fattigpensionärerna, de som har ingen eller mycket låg ATP.

*Vänsterpartiet kommer under nästa mandatperiod att arbeta för sänkta patientavgifter.

Primärvård och akutsjukvård

Vänsterpartiet vill bygga vidare på dagens primärvård och göra den mer tillgänglig och låta den ta ett större uppsökande ansvar. Det finns många människor som bland annat på grund av nedsatt hälsa har svårt att efterfråga vård och behandling. Hit hör stora grupper psykiskt sjuka och utvecklingsstörda som tidigare bodde på institution. Vänsterpartiet anser att primärvården utvecklats positivt under 1990-talet.

De stora bristerna med långa väntetider och att man inte fick träffa samma läkare har förbättrats. Bra sjukvårdsupplysning kan avlasta vården från patientbesök på ett effektivt sätt. I och med att primärvården övertar allt fler besök från sjukhusens öppenvård så har vårdtyngden ökat under senare år.

Arbetssituationen är hårt pressad på många håll inom primärvården. Vänsterpartiet har arbetat för att stärka den psykosociala kompetensen bl.a. genom en utökning kuratorstjänsterna i primärvården. Vi ser detta som en viktig kvalitets- och kompetenshöjning. Allmänt anses att länets sjukvård kännetecknas av att vi har för många vårdplatser. Vänsterpartiet är ytterst tveksam till om denna föreställning är korrekt.

Under en följd av år har patienttrycket ökat från länsborna mot de flesta slutenvårdsenheter. Medelvårdtiderna sjunker och en förskjutning mot tyngre, mer resurskrävande vård fortsätter. Inom exempelvis allmän internmedicin och infektion där patienterna till stor del är över 80 år och ofta kommer in med svåra tillstånd, ibland direkt livshotande, har beläggningen varit oroväckande hög. Även inom ortopedisk kirurgi, kardiologi och akut psykiatri har trycket varit mycket högt.

*Vänsterpartiet ska arbeta för att resurserna till akutsjukvården ska öka under mandatperioden.

Tre akutsjukhus i länet

När sjukdom och trauman inte kan förebyggas bör den akuta sjukvården i så hög utsträckning som möjligt ges i patientens när- och hemmiljö. Genom den tekniska utvecklingen finns det stora möjligheter att de mindre länsdelssjukhusen kan utvecklas och svara för en effektiv närsjukvård även i framtiden. Vi har sett akutsjukhus läggas ned i flera av våra grannlandsting. Det har varit många besvikna medborgare som höjt sina röster.

Trygghet och kontinuitet är viktigt i vården. Vänsterpartiet försvarar inte länsdelssjukhusen av populistiska skäl, utan för att vi verkligen tror att dessa sjukhus har en utvecklingspotential som är till gagn för medborgarnas bästa. Tron på att primärvården kan avlasta den slutna vården i någon nämnvärd omfattning anser vi vilar på en felbedömning av vad primärvården klarar av. Vi anser att en avlastning av akutsjukvården står att finna i en väl utbyggd och kompetent primärkommunal hemsjukvård.

*Vänsterpartiet vill bevara, försvara och utveckla länets tre akutsjukhus.

Psykiatri

Situationen för de psykiskt sjuka behöver förbättras på en rad olika områden. Människor med psykiska problem saknar oftare egen bostad, har kortare utbildning och har färre sociala kontakter och fritidssysselsättningar än andra. Landstingets psykiatri måste i högre utsträckning än i dag bistå kommunerna med bl.a. handledning. De psykiskt funktionshindrades kroppsliga hälsa är ett eftersatt område. Många har svårt att själva ta kontakt med t.ex. primärvården, och många läkemedel i kombination med den psykiska ohälsan bidrar också till andra hälsoproblem som exempelvis dåliga tänder, diabetes och hjärt- kärlsjukdomar.

Psykiskt funktionshindrade som samtidigt har ett missbruk, s.k. dubbeldiagnos är en mycket utsatt grupp, och de behöver ett samlat stöd från kommun och landsting. Särskilt utsatta är kvinnor med dubbeldiagnos då de ofta utsätts för misshandel och sexuella övergrepp. Det är i dag allt för lång väntetid till psykoterapi. För många människor innebär psykoterapibehandling att de kan återgå till ett normalt liv, samtidigt som det kan förebygga utveckling av svårare sjukdomstillstånd.

Möjligheterna att kunna få psykoterapi måste förbättras, och detta måste göras utan kvalitetsförsämring av verksamheten. Vänsterpartiet anser att samhällets stöd till de psykiskt sjuka ska utformas med målsättningen: största möjliga rehabilitering. Vägen tillbaka till samhället kan för den psykiskt sjuke vara lång och svår. Samordning och samverkan mellan landstinget, kommun, försäkringskassa, arbetsförmedling, patientföreningar är därför av central betydelse för att hitta vård och stödinsatser på rätt nivå och utifrån den enskildes möjligheter, förutsättningar och önskemål.

Barnpsykiatri

Barns psykiska hälsa försämras oroande Köerna till barn- och ungdomspsykiatrin måste särskilt uppmärksammas. Förutom en viss resursförstärkning till BUP måste krav ställas på primärkommunerna att öka resurserna inom elev- och skolhälsovård. *Vänsterpartiet ska arbeta för en bättre samverkan mellan socialtjänst och sjukvård. *Vänsterpartiet anser att det måste bli väl fungerande vårdkedjor med fler rehabiliteringsteam och behandlingsteam.

*Resurserna till psykoterapins olika behandlingsformer måste öka.

Goda levnadsvillkor för funktionshindrade

Alla människor har samma värde. Det är en värdering som de flesta av oss ställer sig bakom. Det innebär att vi måste visa solidaritet med människor som har funktion hinder. Olika insatser på en mängd områden från samhällets sida krävs för att människor med funktionshinder ska ges möjligheter till goda levnadsvillkor. Landstingets individinriktade insatser måste förbättras. Rätten till hjälpmedel och tolk, både för talskadade och döva, och funktionshindrades rätt till information och valfrihet måste garanteras. Kollektivtrafiken måste anpassas till funktionshindrades förutsättningar. Vid alla förflyttningar med färdtjänst, oavsett avstånd ska endast kollektivtrafiktaxa kunna tas ut av resenären.

*Vänsterpartiets krav mot diskriminering av funktionshindrade:

– Offentliga telefoner måste anpassas efter funktionshindrades förutsättningar. – Kulturutbud och landstingsinformation måste vara tillgängligt för hörsel- och synskadade.

– IT-utvecklingen måste styras så att den inte lämnar funktionshindrade utanför. – Kollektivtrafiken måste anpassas till funktionshindrades förutsättningar.

Habilitering och rehabilitering

Den medicinska utvecklingen ger allt större möjligheter att rädda liv. Trots omfattande och intensiva rehabiliteringsinsatser finns för många en bestående skada som medför ett omfattande funktionshinder och behov av livslång habilitering/rehabilitering. Behovet av sådana insatser har varit, och är fortfarande inom många områden eftersatt. Tillgång till bra hjälpmedel är för många funktionshindrade nödvändigt för att klara det dagliga livet och möjliggöra ett aktivt deltagande i samhället.

Inom hjälpmedelsområdet sker en ständig utveckling mot bättre hjälpmedel och nya hjälpmedel kommer, ex på datorområdet. Vänsterpartiet anser att de funktionshindrade har rätt att få ta del av de ökade möjligheter som den tekniska utvecklingen ger. I Örebro läns landsting är vissa hjälpmedel avgiftsbelagda. Vänsterpartiet anser att dessa avgifter måste vara på en sådan nivå att ingen av ekonomiska skäl avstår från ett nödvändigt hjälpmedel.

*Vänsterpartiet arbetar för att FN: s standardregler efterlevs i Örebro läns landsting. Vilket innebär att ingen ska ha merkostnader p.g.a. sitt handikapp.

Handikapporganisationerna

Handikapporganisationerna har en viktig roll i att bevaka och föra fram de funktions- hindrades intressen och krav. I detta arbete måste de få samhällets stöd. Landstinget ska ge ett organisationsstöd till länsorganisationer och tillhandahålla lokaler för handikapprörelsen. Vänsterpartiet vill förbättra landstingets information till handikapprörelsen i frågor som berör funktionshindrade, så att de ges goda möjligheter att komma med synpunkter inför olika beslut och att de kan vara delaktiga i utredningar.

*Vänsterpartiet anser att landstinget ska ge ett organisationsstöd till länets handikapporganisationer.

Tandvården – får inte vara en klassfråga

Tandhälsan i Sverige har de senaste decennierna förbättrats avsevärt. Som viktiga orsaker till detta kan anges den utbyggda och avgiftsfria barn- och ungdomstandvården, och satsningen på förebyggande tandvård och den tandvårdsförsäkring från 1970-talet som gjorde det ekonomiskt möjligt för fler vuxna att i tid gå och laga sina tänder. År 1990 var statens stöd till tandvårdsförsäkringen 4 miljarder kronor. Sedan dess har egenavgifterna kraftigt höjts och det statliga stödet minskat till hälften. Undersökningar visar att konsumtionen av vuxentandvård har minskat under senare år. Av ekonomiska skäl skjuter många upp sina tandläkarbesök. Särskilt har detta märkts bland grupper med svag ekonomi, ex arbetslösa och unga vuxna. Att kunna laga sina tänder är återigen på väg att bli en klassfråga. Vänsterpartiet anser att det i framtiden måste bli en förbättrad tandvårdsförsäkring med bl.a. ett högkostnadsskydd, inte bara för de över 65 år. Det ska vara möjligt för alla, oavsett ekonomi, att regelbundet kunna åtgärda sina tandvårdsbehov.

*Vänsterpartiet arbetar för ett högkostnadsskydd för alla i tandvården.

*Vänsterpartiet kräver att amalgamet ska tas bort i tandvården.

Hälsa – en klassfråga

Sett över ett sekel har folkhälsan förbättrats kraftigt i Sverige. Flera faktorer har bidragit till detta. Den politiska och fackliga kampen för bättre levnadsförhållanden i form av exempelvis bättre bostäder, arbetsförhållanden, kostvanor och utbildningsnivå har spelat en mycket stor roll i utvecklingen. Den medicinsk-tekniska utvecklingen har också utgjort ett starkt bidrag, dels för att den kunnat utrota epidemisjukdomar (exempelvis tuberkulos) och dels för att den kan bota/lindra allt fler sjukdomstillstånd. Det är ett välkänt faktum att ett lands ekonomiska och sociala utveckling påverkar människornas hälsa och livslängd. I Sverige, liksom i andra länder, finns oacceptabla skillnader i ohälsa mellan olika socioekonomiska grupper. Människor med arbetarbakgrund och kort grundutbildning löper betydligt större risk att drabbas av ohälsa och tidig död än tjänstemän. Dessvärre visar flera vetenskapliga studier på att hälsoskillnaderna accelererar. Den oacceptabelt höga arbetslösheten och den orättfärdiga skatte- och fördelningspolitiken har varit starkt pådrivande faktorer i denna negativa samhällsutveckling. Under första hälften av 90-talet har framförallt många ungdomar, invandrare och barnfamiljer, och i synnerhet ensamstående föräldrar, fått bestående problem med arbete, ekonomi och boende.

*Vänsterpartiet ser som sin huvuduppgift att föra en politik som bryter utvecklingen med ökade klassklyftor i hälsan.

Hälsa – en könsfråga

Under senare år har betydelsen av kvinnors och mäns olika livsvillkor uppmärksammats alltmer som förklaring till kvinnors översjuklighet. Sannolikt är de olika villkoren i samhället för män och kvinnor i arbetsliv, parrelationer och familjeliv de viktigaste faktorerna. Den svenska arbetsmarknaden är starkt könssegregerad. Det leder till mycket olika arbetsvillkor för kvinnor och män. Det finns stora könsskillnader, oftast till kvinnors nackdel, avseende t ex värdering av arbetsuppgifter i både status och lön och karriärmöjligheter. Kvinnor har ofta påtagligt mindre inflytande över arbetsuppgifterna och mindre grad av självbestämmande än män.

Alla dessa faktorer kan på olika sätt avspegla sig i olika sjuklighetsmönster hos män och kvinnor. I olika undersökningar om hälsa rapporterar kvinnor oftare än män många symtom. Kvinnor går oftare till doktorn, använder mer läkemedel och är sjukskrivna oftare än män. Trots dessa förhållanden lever kvinnor ca 5 år längre än män. Att så är fallet har att göra med att det finns skillnader i manligt och kvinnligt dödsorsaks- lika väl som sjukdomsmönster. Kvinnligt sjukdomsmönster kännetecknas i högre grad av sådana sjukdomar som inte behöver leda till döden. Ökad arbetslöshet, försämrad ekonomi för ensamstående förälder (oftast en kvinna), ökat alkohol- och tobaksbruk är en realitet för alltfler kvinnor. Under 1990-talet har problem som ängslan, oro, ångest och sömnproblem blivit vanligare bland kvinnor och särskilt i yngre åldersgrupper Inom hälso- och sjukvården bedöms ofta kvinnors hälsa/ohälsa efter en manlig norm, vilket givetvis inte befrämjar kvinnors hälsa. Förebyggande hälsoarbete bland kvinnor samt diagnostik, behandling och rehabilitering av kvinnors sjukdomar måste i ökad grad ske med utgångspunkt i kvinnors livssituation.

*Vänsterpartiet kommer att driva frågan om att landstinget måste öka forskningen kring ohälsa och sjukdomar med kvinnoperspektiv.

Barns- och ungdomars hälsa

I internationell jämförelse har svenska barn och ungdomar en mycket god hälsa. De tillhör de friskaste i världen och spädbarnsdödligheten är bland de lägsta i världen. Det finns dock allvarliga tecken på att denna positiva utveckling kan brytas. Psykosomatiska symtom som huvudvärk, ont i magen och att de känner sig nedstämda är klart vanligare idag än för tio år sedan. Föräldrarnas arbetslöshet och många ensamföräldrars försämrade privatekonomiska ställning är sannolika förklaringar.

Många skolors neddragning av resurserna till kurator, psykolog och sköterska är en annan förklaring. Flera undersökningar pekar på att andelen ungdomar som dricker mycket alkohol ökat, liksom andelen som prövat narkotika, och att debutåldern har sänkts. Med hänsyn till de sociala och ekonomiska svårigheter som dagens ungdomar möter måste risken vara uppenbar att denna negativa utveckling förstärks. Under 1980-talet har allergier hos barn och ungdom fördubblats. 10-20 procent av alla barn under 7 år och 20-40 procent av alla skolbarn har någon allergi eller annan överkänslighet. Allergi är idag den vanligaste långvariga sjukdomen bland barn och ungdom.

Invandrares hälsa

Invandrare är inte någon homogen grupp av befolkningen. Invandrares hälsa påverkas dels av levnadsvanor och villkor i det land man kommer ifrån, och dels av de villkor under vilka man lever i Sverige. Riskfaktorer för dålig hälsa såsom arbetslöshet, dålig arbetsmiljö och ojämn inkomstfördelning är mer påtagliga för invandrarna. Majoriteten av invandrarna tillhör arbetarklassen och är kraftigt överrepresenterade i yrken med dålig arbetsmiljö och har därmed generellt sett, höga sjuktal. En annan orsak till de höga sjuktalen är de livsupplevelser som ligger till grund för själva invandringen. För senare års invandrare, i huvudsak flyktingar, kan anledningen till invandringen vara traumatiska upplevelser som krig, förföljelse och tortyr. Genom olika undersökningar har framkommit att en så hög andel som 20-25 procent av de asylsökande har varit utsatta för tortyr och många har grava psykiska och fysiska skador. Dokumentationen är bristfällig och sporadisk på grund av att ingen regelbunden rapportering sker till FN eller frivilligorganisationer som Amnesty.

Många flyktingar med tortyrskador blir aldrig föremål för sakkunnig utredning och får aldrig någon behandling. Obehandlade tortyrskador förvärras med tiden, tortyrskadade som inte får hjälp och behandling riskerar att hamna i kriminalitet, missbruk, psykisk och somatisk sjukdom. De tortyrskadades olika former av vårdbehov måste tillgodoses på ett bättre sätt än idag. Kompetens och kunskap om vården av tortyrskadade måste ökas.

*Vänsterpartiet kommer under nästa mandatperiod att verka för att de tortyrskadade får ett kvalificerat omhändertagande i Örebro läns landsting.

Diskriminering

Vänsterpartiet ska motarbeta alla former av diskriminering av patienter och personal inom landstinget. Mångfald ska ses som en resurs och flerspråkighet ska vara meriterande när arbete söks i Örebro landsting.

*Det ska råda noll tolerans av rasism och främlingsfientlighet i Örebro läns landsting.

*Landstingsinformation ska finnas tillgänglig på olika språk.

En radikal hälsopolitik är botemedlet

Vänsterpartiet vill förbättra folkhälsan och minska de sociala skillnaderna i ohälsa. Det gör vi genom att föra en radikal hälsopolitik som i första hand tar fasta på förebyggande åtgärder i samhällets regi. Mycket av hälsobefrämjande åtgärder ligger utanför landstingets kompetensområde. Landstinget har däremot unika kunskaper om ohälsans verkningar. Landstinget måste därför fungera som väckarklocka och föra ut kunskaperna till övriga beslutsfattare i samhället.

De viktigaste hälsobefrämjande åtgärderna är i dag: Krafttag mot arbetslösheten

Arbetet är en central del av människors liv. Arbetet ger människor en social tillhörighet, en egen identitet och ofta en utveckling i gemenskap. Att berövas sitt arbete är därför en svår förlust på ett djupare mänskligt plan. Forskningen kring arbetslöshetens skadeverkningar är entydig. Långvarig arbetslöshet är en klar riskfaktor för bland annat psykiska besvär, hjärt- och kärlsjukdom och missbruk. Barn till långtidsarbetslösa föräldrar råkar i klart högre utsträckning ut för olycksfall, skador, psykosomatisk ohälsa och destruktivt beteende än andra barn. På riksplanet sätter Vänsterpartiet kampen för jobben i främsta rummet. De finanspolitiska målen måste underordnas en politik för full sysselsättning. Endast fler människor i arbete kan trygga vår gemensamma välfärd.

En rättvis fördelningspolitik

Ur hälsosynpunkt spelar en persons/familjs ekonomiska förhållande en stor roll. Under de senaste tio åren har de ekonomiskt sämst ställda fått ytterligare försämringar. Ensamstående kvinnor med barn, vissa äldre, ungdomar och invandrare är representerade i dessa grupper. Alltfler människor tvingas söka socialt försörjningsstöd. Att ständigt oroa sig för ekonomin, aldrig tycka att man har råd att gå på teater eller bio, att ständigt vara berövad förmågan att t ex få vara generös mot sina barn är en livssituation som alltfler svenskar känner av. Den stora skatteuppgörelsen mellan socialdemokrater och folkpartiet har när den varit i kraft ett antal år visat sig gynna de bäst ställda.

Vänsterpartiet verkar på riksplanet för: – ökad skatt för höginkomsttagare – höjda arbetslöshetsersättningar – lägre statsskatt för låginkomsttagare Förbättrade arbetsmiljöer.

Arbetslivets utformning och organisering har stora konsekvenser för människans hälsa. Människor, som arbetar i yrken med fysiska påfrestningar i kombination med litet handlingsutrymme, är en högriskgrupp för att hamna i sluten vård för de flesta typer av sjukdomar inklusive psykiska besvär. Vänsterpartiet kräver en bättre efterlevnad av arbetsmiljölagstiftningen. Arbetslivet måste utformas efter människans förutsättningar och inte efter kortsiktiga vinstintressen.

De anställda måste också få större inflytande över arbetets utformning och innehåll. Inflytandet över arbetstiderna måste också öka, där särskilt barnfamiljernas situation måste beaktas. Försämringen av villkoren för sjukpenning har medfört att människor går till jobbet fastän de är sjuka. I första hand gäller det människor med låga inkomster. Konsekvenserna blir att sjukdomen förlängs och att arbetskamraterna smittas. I praktiken är karensdagen därför knappast någon besparing för samhället.

Landstinget som arbetsgivare

Sjukvårdens hierarkiska organisation måste brytas ner och ersättas med mer demokratiska arbetsformer. För att verksamhetens mål ska kunna nås måste alla anställda känna delaktighet i planering och utveckling. Personalen måste kunna påverka sina arbetstider och sin arbetssituation. Varje anställds kreativitet måste tas tillvara på ett bättre sätt. Verksamhetens chefer måste vara tydliga och lyhörda. Alla chefer skall vara medvetna om jämställdhetsfrågor och vidta åtgärder för jämställdhet inom sitt område. Krav på jämställdhet skall formuleras och drivas på alla nivåer. Mobbning på arbetsplatserna har uppmärksammats alltmer de senaste åren. Många fackliga organisationer har tagit lovvärda initiativ för att öka kunskapen om mobbning och dess förödande inverkan på enskild person eller grupp. *Vänsterpartiet kräver en sänkning av heltidsarbetsvecka till 30 tim/v och att detta sker lagstiftningsvägen under nästa mandatperiod.

*De anställda måste också få större inflytande över arbetets utformning och innehåll.

*Vänsterpartiet kommer att arbeta för ökade informations- och utbildningsinsatser om mobbning och sexuella trakasserier inom landstinget.

Ett gott omhändertagande av misshandlade kvinnor

Omfattningen av kvinnomisshandel och sexuella övergrepp har på senare år uppmärksammats alltmer. Från början av 1990-talet har sexualbrott som sexuellt tvång och ”sexuellt ofredande” ökat kraftigt enligt brottsstatistiken. Ökningen kan delvis bero på att fler fall anmäls till följd av minskad tolerans mot sexualbrott och delvis på en faktisk ökning. Vänsterpartiet ser mycket positivt på Kvinnohusen i länet och deras verksamhet. De har betytt mycket som fristad för misshandlade kvinnor i länet För landstingets vårdpersonal måste det erbjudas utbildning om kvinnomisshandel. Detta arbete måste pågå kontinuerligt då grundutbildningen för vårdpersonalen alltjämt brister i detta hänseende.

*Vänsterpartiet anser att Kvinnohusen måste få ekonomiskt stöd av landstinget till sin verksamhet.

*I landstingets budget måste det avsättas resurser så att vårdpersonal kan erbjudas utbildning om kvinnomisshandel.

En restriktiv drogpolitik

Drogpolitiken måste ta sig an frågan om vad som ligger bakom missbruket, och inte bara se till insatser för ett redan uppkommet missbruk. Det måste ske en kontinuerlig bearbetning av barns och ungdomars attityder till droger. Denna information måste starta redan på låg- och mellanstadiet. Alkoholkonsumtionen steg kraftigt i Sverige mellan åren 1946 och 1976. Då skedde nästan en fördubbling. När mellanölet avskaffades skedde en kraftig minskning fram till 1984. Därefter har konsumtionen ökat och ökningstakten har en oroväckande fart i dag. Vänsterpartiet ser den höga alkoholkonsumtionen som ett mycket allvarligt samhällsproblem.

Vi ser det som viktigt att intensifiera arbetet med att påverka attityder och kunskaper och skapa en allmän opinion för minskning av konsumtionen. Vänsterpartiet anser vidare att alkoholreklam bör förbjudas och att staten ska hålla en hög prisnivå. Samhällets stöd till organisationer och föreningar som arbetar för en begränsning av alkoholen i samhället bör öka. Ett illavarslande tecken när det gäller attityder är att flera undersökningar på senare år visar att föräldrar i ökad utsträckning köper ut till sina ungdomar. Förutom att detta är olagligt vittnar det om en stor aningslöshet.  Därför måste föräldrar till barn i tonåren vara en prioriterad grupp när det gäller information om alkoholens skadeverkningar.

Vänsterpartiet vill också uppmärksamma den kraftiga ökningen av kvinnornas konsumtion. Dessutom visar flera alkoholstudier att skadeverkningarna av samma mängd alkohol är klart större för kvinnor än för män. Tobaksrökning är en mycket allvarlig hälsorisk. Ökad förekomst av lungcancer, hjärt- och kärlsjukdomar, allergi, astma och emfysem finns hos rökare. Narkotikan är ett stort samhällsproblem. Ett utvecklat narkotikamissbruk leder till svåra medicinska och sociala problem, och även de anhöriga drabbas hårt. Narkotikamissbruk förekommer i alla samhällsklasser, men det stora flertalet tunga missbrukare kommer ur arbetarklassen. Narkotikafrågorna kan inte ses eller lösas isolerat från frågorna om uppväxtförhållanden, skolgång, arbetslöshet och fritidsutbud. Insikten om att narkotikafrågor i hög grad är en klassfråga utgör grunden för en framgångsrik kamp mot missbruket. Det kan inte angripas med en enda patentmedicin.

För att uppnå ett samhälle fritt från narkotika krävs en allsidig politik, som dels riktas mot orättvisorna i dagens Sverige, och som består av insatser som ser till att minska utbudet av narkotika och minska människors efterfrågan på narkotika. Det förekommer också ett missbruk av psykofarmaka. Sömnmedel och lugnande medel svarar för den största delen av psykofarmakakonsumtionen.

Vänsterpartiet anser att problemet måste tas på stort allvar. Informationen och kunskapen om psykofarmakas negativa egenskaper har förbättrats det senaste decenniet. Denna information måste fortsätta.

*Vänsterpartiet kommer under mandatperioden att verka för att det preventiva alkoholarbetet stärks med särskild inriktning på ungdomar och tonårsföräldrar.

*Stödet till kvinnor som har en alkoholproblematik måste förstärkas.

*Vänsterpartiet kräver att primärvården ska få möjlighet att ordna kostnadsfria Rökslutargrupper.

*För att uppnå ett samhälle fritt från narkotika krävs en politik som riktas mot orättvisorna i dagens Sverige, och som minskar utbudet av narkotika och människors efterfrågan på narkotika.

*Informationen och kunskapen om psykofarmakas negativa egenskaper ska fortbättras.

Vår miljö

Vår globala miljö hotas av föroreningar i luft, mark och vatten. Dessa måste minskas. Landstinget har ett ansvar för att delta i en samhällsplanering som leder till ökad resurshushållning och minskad miljöbelastning. Landstinget är också en stor organisation och kan genom en miljömedveten material och energianvändning bidra till en bättre miljö. Steg i rätt riktning har tagits under senare år för att reducera användningen av farliga gifter, t ex kvicksilver, i landstingets verksamheter. Som sjukvårdshuvudman är landstingets huvudsakliga ansvar att påvisa faktorer i den yttre miljön som kan innebära hälsorisker för länsinvånarna och tillsammans med kommuner, länsstyrelse och andra myndigheter aktivt arbeta för att dessa risker minskar.

*Vänsterpartister i landstingets framtida länsberedningar ska garantera att miljöfrågor återfinns på dagordningen.

Bättre trafikmiljö

I Sverige dör ca 600 personer i trafiken varje år. Antalet skadade är säkert hundra gånger fler. Många av de skadade blir svårt handikappade för resten av livet. Förutom det mänskliga lidande som detta innebär, orsakar trafikolyckorna stora sjukvårdskostnader. För att minska olyckorna måste trafikpolitiken inriktas mot hastighetsbegränsningar, trafiksaneringar och mer kollektivtrafik. Trafik skapar inte bara skador på människan. Bilavgaserna bidrar starkt till försurningen av mark och vatten, till växthuseffekten, till skadliga effekter på skog och grödor genom utsläppen av kväveoxid.

*Vänsterpartiet anser att en ökad användning av kollektivtrafiken ska stimuleras med 0-taxa i kollektivtrafiken och ökad turtäthet.

Kultur och Fritid

Att ta del av, och även själv medverka i, kulturaktiviteter av olika slag är för många det "lilla extra" i livet. Kultur handlar om livskvalitet. Möjligheterna till kulturupplevelser får inte bli en plånboksfråga. För att kultur ska kunna bli tillgänglig för alla måste den få stöd från samhället. Vänsterpartiet anser att landstinget, som länsövergripande organ, har rollen att utjämna skillnader i kulturutbud mellan länets olika kommuner.

Vänsterpartiet anser att kulturens roll ur ett folkhälso- och regionalpolitiskt perspektiv måste lyftas fram. Exempelvis musikens positiva betydelse på ett djupare känslomässigt plan har många vittnat om.

Människor med starka känslor av nedstämdhet och depression har själva upplevt att de med hjälp av musikupplevelser lyckats komma ur sin situation. Ett rikt och allsidigt kulturutbud kan vara avgörande för var ett företag etablerar sig. Kulturgeografiska studier i Centraleuropa visar att städer som gjort stora satsningar på kulturområdet fått fler nyetableringar av företag och haft lägre arbetslöshet än andra.

Tillgång till en rik och varierande natur är viktigt för människors välbefinnande. Grönområdenas betydelse för människors möjligheter till avkoppling och rekreation är väldokumenterad. I ett samhälle med alltmer uppdriven arbetstakt torde behovet av ett rikt friluftsliv öka i omfattning. HOPAJOLA – naturvärnet i Örebro län och Fritid T-län spelar här en mycket viktig roll för både naturvården och friluftslivet.

*Vänsterpartiets uppfattning är att kultur och fritid fortsatt ska vara viktiga folkhälsofrågor för landstinget.

Rättvisa och solidaritet ska vara vägledande i Vänsterpartiets landstingspolitik i Örebro län Vänsterpartiets landstingsgrupp i Örebro län