Gällande förändringar i landstingets bestämmelser för politiska organ

Demokrati är viktigt. Att medborgarna känner sig delaktiga i politiken och har insyn i de offentliga verksamheterna har stor betydelse. Lika viktigt är det interna politiska arbetet i nämnder, beredningar, styrelse och inte minst i fullmäktige. Att det politiska arbetet sker på ett demokratiskt och öppet sätt där dialogen mellan olika partier samt mellan politiker och medborgare används som ett verktyg i beslutsprocessen. Ett bra politiskt klimat präglas även av förmågan att ta hänsyn till partiernas olika förutsättningar och olika sätt att arbeta.

I landstingets bestämmelser för politiska organ är det i detalj beskrivet hur många landstingsråd varje parti får utse. Till exempel anges att ett parti med 6-14 mandat får utse en gruppföreträdare/råd med uppdrag om 100% och ett parti med mer än 35 mandat får utse fyra stycken råd, var och en med uppdrag om 100%. Det är ofta bra med tjänster på 100%, men det kan finnas tillfällen då det passar bättre att kunna anpassa tjänstgöringsgraden för landstingsråden. Till exempel ska även politiker kunna ha rätt att gå ned i arbetstid under den tid som han/hon har småbarn eller då arbete eller annan livssituation i övrigt påverkar möjligheten att arbeta som heltidsråd. Möjlighet måste då finnas för partierna att själva få avgöra om 100% uppdrag som landstingsråd ska delas mellan två personer eller om en person ska utses till hela uppdraget.

I enlighet med ovanstående föreslår vi:

• Att bestämmelserna för politiska organ ändras i § 3 och § 4, så att innebörden blir att partierna själva har möjlighet att bestämma om antalet personer som ska utses till ett uppdrag om 100% ska vara en eller två.

För vänsterpartiet

Katarina Raneborn