Följ Jämställdhetslagen – gör en arbetsvärdering!

Ett aktivt jämställdhetsarbete innehåller många olika aspekter och aktiviteter. Lika lön för lika arbete är dock både ett lagkrav och en självklarhet för de flesta. Lagkravet omfattar även lika lön för likvärdigt arbete. Vad som är likvärdigt arbete är inte lika självklart utan kräver en aktivitet, inte minst i ett landsting som har så många olika yrkeskategorier och arbetsgrupper.

I Jämställdhetslagen ställs krav på arbetsgivaren att kartlägga och analysera ”löneskillnader mellan kvinnor och män som utför arbete som är att betrakta som lika eller likvärdigt.” Arbetsgivaren ska bedöma om förekommande löneskillnader har ett samband med kön. Bedömningen ska bl a avse skillnader mellan ”grupp med arbetstagare som utför arbete som är eller brukar anses vara kvinnodominerat och grupp med arbetstagare som utför arbete som är att betrakta som likvärdigt med sådant arbete men inte är eller brukar vara kvinnodominerat.” Vid bedömning av vad som är likvärdigt arbete ska beaktas kriterier ”såsom kunskap och färdighet, ansvar och ansträngning.”

En sådan kartläggning, analys och bedömning av likvärdigt arbete kräver ett aktivt värderingsarbete. Något sådant arbete bedrivs inte i dag inom landstinget. Med andra ord så följer vi inte Jämställdhetslagen. Det finns olika arbetsvärderingsmetoder, några går ner ända på befattningsnivåer, medan andra ska användas mer övergripande för hela arbetsgrupper. Erfarenheter från kommuner och landsting som arbetat med arbetsvärderingar, visar att de mer övergripande är att föredra och är lättare att genomföra inom en rimlig tid. Det viktigaste är dock att en arbetsvärdering genomförs, för att säkerställa att vi inte har osakliga löneskillnader mellan kvinno- och mansdominerade yrkes-/arbetsgrupper. Skulle en arbetsvärdering visa på att sådana osakliga löneförhållanden finns, måste givetvis åtgärder vidtas. Redan från början bör det framgå att landstinget är beredd att ta ansvar för utfallet av en arbetsvärdering.

Vi yrkar

– att landstinget snarast genomför en arbetsvärdering för att kunna bedöma om osakliga löneskillnader finns mellan kvinno- och mansdominerade yrkes-/arbetsgrupper,

– att det klart ska framgå att landstinget inte accepterar osakliga löneskillnader mellan kvinno- och mansdominerade yrkes-/arbetsgrupper och att eventuella sådana skillnader snarast ska åtgärdas.

För Vänsterpartiet

Sanna Aila, Örebro