Att utarbeta ett Idrottspolitiskt program för Örebro Läns landsting

Idrottsrörelsen i Sverige ligger nära folkets hjärta och är vårt lands största folkrörelse med 3,5 miljoner medlemmar i över 22000 föreningar som i allra högsta grad bidrar till ett rikare socialt liv, meningsfulla aktiviteter och en god folkhälsa.

Mer än en halv miljon människor i vårt land har åtagit sig någon ledaruppgift inom en idrottsförening och är en resurs i samhällsutvecklingen. Idrotten bidrar till en förbättrad folkhälsa och meningsfull fritid, erbjuder mötesplatser för människor med olika bakgrund, värnar demokratin och stärker människors delaktighet.

Barn och ungdomsverksamheten utgör det dominerande inslaget i idrottsföreningarna. Mer än två tredjedelar av alla barn är med i en idrottsförening. De tillbringar den överlägset största delen av sin organiserade fritid i en idrottsanläggning. Idrotten blir härigenom, näst efter skolan och hemmet den viktigaste uppfostringsmiljön för många barn och ungdomar.

Idrotten spelar en aktiv roll i förståelsen och integrationen mellan olika kulturer och är en kraft och föredöme i arbetet mot rasism. Det finns ingen annan fritidsverksamhet som engagerar så många invandrarungdomar som idrotten och det finns inte heller någon annan verksamhet som i så hög grad tjänar till att rehabilitera handikappade människor som idrotten. Idrott betyder därför väldigt mycket för väldigt många människor.

Örebro län har en stark idrottsrörelse med Örebro läns idrottsförbund, SISU Idrottsutbildarna,

38 speciella distriktsförbund och över 550 idrottsföreningar som årligen genomför mer än 240000 aktivitetstillfällen och dessutom engagerar sig i kampen mot droger, våld och rasism bland ungdomar. Nästan två tredjedelar av länets innevånare är engagerade i eller av idrotten på något sätt som aktiva, ledare, föräldrar till idrottande barn eller åskådare. Trivsel och välbefinnande har varit avgörande motiv för engagemang.

Många planer och program på landstingsnivå berör direkt eller indirekt idrotten. Idrottsrörelsens roll i hälso- och friskvårdsarbete betyder dock mycket mer än vad som idag står i dessa planer och program. Därför är det angeläget att Örebro läns landsting utarbetar ett idrottspolitiskt program för 2000-talet som berör folkhälsa och stödet till idrottsrörelsen.

Det finns också flera anledningar till ett idrottspolitisktprogram:

1 Det saknas idag långsiktiga mål och visioner om på vilket sätt ska idrotten finnas med i utvecklingen av landstinget.

2 Idrottspolitik är inte längre en fråga enbart för kommuner. Det är också en övergripande landstings fråga som berör folkhälsa, boendemiljö och livskvalitet.

3 En medveten satsning på idrottsverksamhet är också en investering i den allmänna folkhälsan.

4 En chans för idrotten att tydliggöra sitt värde och betydelse för länets innevånare och Örebro läns landsting.

Vänsterpartiet hemställer med ovanstående motivering att landstingsfullmäktige i Örebro län beslutar

att arbeta fram ett Idrottspolitiskt program i Örebro läns landsting.

För Vänsterpartiet

Jihad Menhem