Gällande ett förbättrat bemötande av medmänniskor inom Örebro läns landsting

Det är väl känt att Sverige är ett land som präglas av mångfald och en accepterande syn på olikheter. Mångfalden är inte enbart av etnisk karaktär, utan samhället består också av gamla, unga, kvinnor, män, heterosexuella, homosexuella, friska och sjuka o s v. Dessa olikheter i samhället kräver tolerans, mer kulturkompetens och ett rättvist och korrekt bemötande.

Stereotypa attityder och dåligt bemötande leder till dålig hälsa, ibland både för den som blir illa bemött och den som bemöter. Personer som bemöter en människa på ett nedvärderande sätt har nästan alltid förutfattade meningar om den andre. De flesta människor som upplever sig ha blivit dåligt bemötta känner sig marginaliserade, utstötta och mindre värda.

Ofta bemöts besökare i sjukvården på ett bra sätt, men det händer trots allt att människor känner sig kränkta av vårdpersonalen. Vi har fått beskrivet för oss hur patienter har blivit bemötta på ett nedvärderande och nonchalant sätt.

Många ärenden i patientnämnden rör just bemötandefrågor. Men hur bevisar man att man har blivit illa bemött? Och hur förhindrar vi att människor bemöts på ett felaktigt sätt? Detta är svåra, men mycket viktiga frågor. Örebro läns landsting har generellt en mycket engagerad och vänlig personal, men som ni alla säkert känner till så finns det trots allt vissa brister i bemötandet och dem måste vi rätta till.

Med anledning av ovanstående föreslår vi:

Att det i samtliga vårdavtal mellan hälso- och sjukvårdsnämnden och produktionsenheterna ska framgå vikten av ett gott bemötande och att alla människor ska bemötas på ett rättvist sätt utan åtskillnad.

Att utbildningar, seminarier samt samtal med patientnämnden anordnas för vårdverksamheternas personal angående bemötandet av medmänniskor.

Att patientnämnden ges i uppdrag att utarbeta fler förslag på åtgärder för hur bemötandet kan förbättras inom landstingets verksamheter.

Att all personal ska ha handledning och möjlighet att diskutera bemötande frågor

Uppföljning av handlingsplan mot diskriminering

För Vänsterpartiets landstingsgrupp

Sabri Yildiz