Anställning/vårdavtal med naprapater

År 1994, nästan 10 år sedan, beslutade regering och riksdag att naprapater skulle godkännas som legitimerad vårdpersonal. Detta innebär också att naprapatverksamheten står under socialstyrelsens tillsyn och lyder under hälso- och sjukvårdslagen. Legitimerade naprapater utbildas på heltid under 4 år samt ytterligare 1 års tjänstgöring som assistent inom hälso- och sjukvården. Undervisningen innehåller såväl grundmedicinska som manuella, ortopediska ämnen.

Många människor har värk eller nedsatt rörelsefunktion i rygg, nacke och andra rörelseorgan. Några av dem kan få hjälp och lindring genom den konventionella vården, men en övervägande del av dem behöver en annan typ av behandling, en behandling som bland annat naprapater kan erbjuda.

En naprapatbehandling kostar omkring 350 kronor per gång för patienten. Tyvärr har inte alla råd att betala denna avgift, speciellt inte de som behöver långvarig behandling. På många orter kan det också saknas utbildade naprapater. Östergötland- och Västmanlands läns landsting har vårdavtal med naprapater. För dessa gäller samma patientavgifter och regler för högkostnadsskydd som för landstingets egen verksamhet.

Det vore också intressant att genom evidensbaserad forskning inom landstingets egen verksamhet kunna ta del av och utvärdera de positiva effekter hos patienter som naprapatbehandling kan leda till vid besvär med leder, nacke och rygg samt övriga rörelseorgan.

Med anledning av ovanstående föreslår vi:

Att landstinget i första hand anställer, alternativt skriver vårdavtal med naprapater runt om i länet. Där hänsyn ska tas till en jämn spridning geografiskt i länet.

Att behandlingar hos naprapater, liksom andra vårdgivare knutna till landstinget, ska omfattas av högkostnadsskyddet.

Att CAMTÖ ges i uppdrag att se över möjligheterna att starta ett evidensbaserat forskningsprojekt som ska studera hälsoeffekterna hos patienter som ges möjlighet till naprapatbehandling vid sjukdomsbesvär i rygg, nacke samt övriga rörelseorgan.

För vänsterpartiet:

Katarina Ranebo