Ang. Ekonomiska konsekvenser av borttagandet av landstingets centrala Reseservice

Fram till hösten 2001 fanns vid landstingets kansli en reseservicefunktion. Denna var personalen behjälplig vid bokning av tjänsteresor. Funktionen brukades av alla enheter i länet, undantaget lasaretten i Karlskoga och Lindesberg, det var alltså ingen central stabsangelägenhet. Reseservicefunktionen reducerade troligen landstingets resekostnader då det konsekventa arbetssättet var, att ta fram det bästa och billigaste alternativet för varje tjänsteuppdrag. Med ca 15 års erfarenhet var man väl insatta i resebranschens villkor och hur den fungerade.

När reseservicefunktionen togs bort innebar det att varje förvaltning fick ordna sina resor själva. De olika förvaltningarna har nu upparbetat egna rutiner. Den specialkunskap och erfarenhet av att boka resor, som tjänstemännen på reseservice hade gick förlorad, troligen också en central resepolicy. I ett tidigt skede väcktes frågan hos flera partier, om detta skulle komma att medföra ökade kostnader för landstinget.

Det har nu gått mer än ett år sedan beslutet verkställdes gällande reseserviceverksamheten, det borde därför vara möjligt att utvärdera utvecklingen av resekostnaderna i landstinget.

Är de olika förvaltningarnas reserutiner samordnade på något sätt?

Är någon utvärdering gjord av kostnadsutvecklingen för resor efter det att den centrala funktionen tagits bort?

Om inte, kan du tänka dig att ta initiativ till en sådan utvärdering?

Elise Norberg