Sjukvården behöver mer resurser – inte privatiseringar

En marknad för privat vård uppstår bara om den offentliga vården inte klarar av att erbjuda god vård och bra arbetsmiljö. I Örebro län håller vården bra kvalité och ambitionsnivån är mycket hög. Men visst finns det brister inte minst i omvårdnadspersonalens arbetsmiljö.
Det måste bli bättre arbetsvillkor och mer att säga till om för vårdpersonalen. De många lågavlönade kvinnorna i den offentliga sektorn måste få högre lön. En satsning på personalen gör vården bättre.

Men sjukvården behöver mer resurser från statens kassa om det ska bli möjligt att förhindra försämringar i vården. Försämringar som innebär att försäkringsbolagen kan sälja förtur till sjukvården. På sikt innebär det en vård som inte ger alla rätt till god hälso- och sjukvård efter behov, utan i stället blir det den som har mest pengar som kan köpa sig den bästa vården.

När offentlig sjukvård blir privat blir den affärshemlighet. Meddelarfriheten försvinner och anställda får inte uttala sig om sina jobb på samma sätt som inom offentlig sjukvård, och den demokratiska insynen försvinner. Nu slår även Socialstyrelsen larm, läkare från uthyrningsföretag innebär brister i kontinuiteten och patienten får en sämre vård.

Landstinget betalar i dag skattepengar till privata vårdbolag. Vårdbolag som ska gå med vinst. Det blir dyrt och innebär sämre vård. Ett eventuellt överskott för vårdbolagen går inte till sjukvård utan hamnar i aktieägarnas fickor.

Privata vårdgivare har inte heller något intresse av att förebygga sjukdomar. Ett långsiktigt folkhälsoarbete tillsammans med en demokratisk styrning av sjukvården är enda sättet att på sikt klara sjukvårdens kostnader!

Elise Norberg, Oppositionsråd (v)
Örebro Läns landsting