Ang. Hyreskostnader för bassäng/lokal vid USÖ

I flera år har länets handikapporganisationer haft möjlighet att hyra bassängen vid USÖ,

1.5 timme/vecka (omklädningstiden ingår) till sina medlemmar som har behov av varma bad och träning, hela hyreskostnaden var subventionerad av landstinget (kanslistaben).

Nu har avdelning för sjukgymnastik USÖ aviserat en höjning av avgiften till 600 kronor/timme och enligt det nya hyresavtal som gick till de berörda handikapporganisationerna står att landstinget samtidigt lämnar en rabatt på 200 kronor/timme. Detta medför att handikapporganisationerna själva nödgas betala 600 kronor per gång eftersom lokalen utnyttjas 1½ timme. Det blir ca 2400 kronor/månad.

Många av handikapporganisationerna har inte ekonomiska möjligheter att betala denna summa, vilket innebär att medlemmarna i framtiden inte kan få denna möjlighet till varma bad genom sina organisationer som för många innebär avsevärd lindring i deras tillstånd. Däremot kommer dessa medlemmar att vända sig istället till sina sjukgymnaster på USÖ för att få tillgång till varma bad och träning.

Enligt informationen jag fick från avd för sjukgymnastik USÖ, har USÖ:s styrelse beslutat om detta vid sitt sista sammanträde i december. Jag tog upp frågan på första sammanträdet för Hälso- och sjukvårdsnämnden och fick svar att man återkommer med besked, men problemet är att handikapporganisationerna är mycket bekymrade över detta beslut och önskar svar så fort som möjligt.

I majoritetens budget beskrivning står att den politiska beslutsprocessen ska ha ett folkhälsoperspektiv och hälsokonsekvensbeskrivning

Mina frågor med anledning av detta är följande:

1. Vad är grunden till ett sådant beslut? Hälsokonsekvensbeskrivning.

2. Hur mycket kommer USÖ att spara genom att införa hyresavgifter för handikapporganisationerna som gör oerhört bra jobb på att avlasta sjukvården? Har f.d. USÖ styrelse räknat den kostnadsökning som kommer att bli när dessa aktiviteter läggs ner och många handikappade vänder sig till sjukgymnastik istället för att få möjlighet till varma bad och träning?

Jihad Menhem