Ang. Sammanhållen rehabilitering

I Sverige finns drygt en miljon medborgare som är drabbade av någon reumatisk sjukdom. De samhällsekonomiska kostnaderna som de reumatiska sjukdomarna medför för vårt land är ca 27 miljarder enligt CMT-rapport (Centrum för utvärdering av medicinsk teknologi) från Linköpings universitet. För Örebro län uppgår denna kostnad, enligt uppgift, till ca 850 miljoner.

För flera av de tunga diagnoserna krävs regelbundet återkommande livslång rehabilitering för att funktionsförmågan ska kunna upprätthållas. Det är för många reumatiker nödvändigt med denna rehabilitering för att inte slås ut från arbetslivet eller förlora en godtagbar livskvalitet.

De viktigaste rehabiliteringsinsatserna för reumatiker är sjukgymnastik, vattenbassängträning och regelbundet återkommande sammanhållen rehabilitering med 1-3 års mellanrum. Med sammanhållen rehabilitering avses daglig rehabilitering under en sammanhängande period om 2-4 veckor.

Forskningsstudier i Stockholms län visar att t.ex. reumatologisk rehabilitering i varmt klimat har bestående effekter under lång tid.

Mina frågor med anledning av detta är följande:

1. Hur många reumatiker har beviljats sammanhållen rehabilitering i varmt klimat under föregående år, och hur många beräknas få det under innevarande år?

2. Hur många reumatiker i Örebro län har beviljats sammanhållen rehabilitering vid Sveriges enda specialsjukhus för reumatiker, Spenshult i Halland, under föregående år, och hur många beräknas få det under innevarande år?

3. Hur många reumatiker har fått del av sammanhållen rehabilitering inom länet under föregående år, och hur många beräknas få det under innevarande år?

Elise Norberg