Kostnadsfri gruppverksamhet i viktiga folkhälsofrågor

Vid tobakspreventiva enheten vid RSÖ erbjuds patienter att sluta röka i grupp. Grupper finns i Örebro och ute i länet för viktminskning. Detta är exempel på verksamheter som angriper stora folkhälsoproblem som genererar stora kostnader och mycket lidande. Ett exempel är den stora ökningen av personer (främst kvinnor) som drabbas av benskörhet, en sjukdom som är lätt att förebygga med rådgivning om hur rökning, kostvanor och motion påverkar risken att drabbas.

I ett samhälle där vi lever allt längre, och naturligtvis vill ha hög livskvalitet är det av vikt att arbeta förebyggande med att hjälpa personer att förändra sina vanor.

Genom Försäkringskassa, vårdcentral eller annan kan patienter få kontakt med exempelvis rökavvänjningsgrupper eller viktminskningsgrupper, och grupperna leds av personal med stor kunskap om sitt område. Vi i Vänsterpartiet tycker att dessa verksamheter är mycket viktiga, och bör utvecklas. I Landstingsvärlden 7/99 skriver Helena Wengström att rådgivning om rökavvänjning är väldokumenterat och kostnadseffektivt, men att vården inte har vaknat.

Det anmärkningsvärda med dessa insatser idag är att de kostar inte bara som ett vanligt sjukvårdsbesök, utan patienten får betala en extra kostnad som inte täcks av högkostnadsskyddet. Dessutom har man ingen möjlighet att åka på kallelsen, utan bekostar resan på egen hand. Detta innebär att för en patient boende utanför Örebro kostar en rökavvänjningskurs 600 kronor+ resor. Ganska mycket pengar om man har snäva ramar, och redan har lagt 900 kronor på ett högkostnadskort.

Vi i Vänsterpartiet anser att förebyggande hälsovård är en viktig del i landstingets verksamhet. Istället för att denna ska vara dyrare anser vi att den bör vara kostnadsfri, för att bli tillgänglig för flera. Det är mänskligt och ekonomiskt lönsamt i längden.

Mot bakgrund av ovanstående yrkar jag:

att landstingets gruppverksamhet i viktiga förebyggande folkhälsofrågor ska vara kostnadsfri för patienten.

Sanna Aila